Telge Bostäders hyresgäster får mer inflytande
För två år sedan sade Telge Bostäder upp boinflytandeavtalet med Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn. Då protesterade Hyresgästföreningen och hyresgäster mot att de förlorade över en miljon kronor till verksamhetsutveckling och minskat boinflytande för hyresgästerna.
Madelaine Hällgren, ordförande i Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn, är glad över det nya avtalet som skrevs på i går kväll.
– Pengar är inte allt. Vi har kämpat för det här så det känns jättebra. Vi har fått signaler från hyresgäster och förtroendevalda som inte känner att de har inflytande över sitt boende så därför är det viktigt att vi får ett avtal som innebär ett bättre boinflytande, säger hon.
Grundbulten i avtalet är att Telge Bostäder och Hyresgästföreningen ska ha en dialog i frågor som påverkar hyresgästernas boendeförhållande. Varje lokal hyresgästförening ska ha två samrådsmöten och bomöten med hyresgästerna där hyresgästerna får komma till tals och diskutera bofrågor som till exempel ombyggnationer eller omgörningar av utomhusmiljön. Utöver det ska det även vara möjligt att hålla extra samrådsmöten/dialogmöten vid stora förändringar som till exempel renoveringar eller ombyggnationer. Samtidigt återuppstår boinflytandekommittén, där personer från bolaget och Hyresgästföreningen ingår, och som används för att diskutera övergripande förändringar och lösa eventuella tvister som uppstår mellan den lokala hyresgästföreningen och bolaget.
–Det är jätteviktigt att vi fick tillbaka den, säger hon och tillägger att Telge Bostäder ska informera den lokala hyresgästföreningen om förvaltningen och förändringar av betydelse för hyresgästerna.
Telge Bostäders tillförordnade vd Janette Jardefalk är också nöjd över att avtalet är i hamn.
– Avtalet förtydligar hur samarbetet mellan oss och Hyresgästföreningen ska gå till när det gäller boinflytandefrågor och det är bra. Hyresgästföreningen är en viktig samarbetspartner för oss, säger hon.
När Telge Bostäder sade upp boinflytandeavtalet för två år sedan försvann också över en miljon kronor som Hyresgästföreningen använde för att finansiera verksamhetsutveckling i bostadsomrdåen. Men enligt Janette Jardefalk är det inte aktuellt att finansiera Hyresgästföreningens verksamhetsutvecklare.
– Nej, vi har anställt egen personal som sköter det och det fungerar bra, säger hon.