Vägrade renovera badrum – hotas av 100 000 i böter
Matthew Condron bor hos Tyresö Bostäders och har haft hälsobesvär i flera år som han kopplar till fukt- och mögelproblem i badrummet.
– Jag flyttade in 2007 men 2015 upptäckte jag mögel i fogarna. Jag tog bort det men det kom tillbaka lika fort. Min astma har förvärrats de senaste åren, säger han.
År 2017 besiktade ett konsultföretag badrummet, konstaterade brister och föreslog att det skulle renoveras. Samma slutsats drog Heli Lehtonen, handläggare på Södertörns Miljö – och Hälsoskyddsförbund, som inspekterat badrummet i mars 2017.
– Det var fukt i badrumsgolvet och mögel i badrummet, säger Heli Lehtonen som förelade Tyresö Bostäder att renovera badrummet.
Men därefter har inget hänt hemma hos Matthew Condron. Bakgrunden är att Tyresö Bostäder anlitade ett annat konsultföretag som besiktade badrummet och efter det drog bostadsbolaget slutsatsen att det inte var något fel på badrummet som därför inte behövde renoveras i nuläget.
Södertörns Miljö – & Hälsoskyddsförbund svarade med att förelägga bolaget att åtgärda badrummet, men nu med hot om vite på 100 000 om de inte renoverar.
Tyresö Bostäder replik var att överklaga beslutet till Länsstyrelsen i Stockholm där det nu legat i cirka ett år i väntan på avgöranden.
Heli Lehtonen tycker det är bra att Länsstyrelsen avgör ärendet.
– Eftersom det fanns två motstridiga rapporter tycker jag det är bra att Länsstyrelsen vägleder oss hur vi ska agera, säger hon.
Matthew Condron har slutat räkna alla personer som besökt lägenheten de senaste åren.
– De bara skickar gubbar efter gubbar men det har inte blivit bättre. Min räddning är att jag kan gå ut på uteplatsen och få frisk luft, säger han.
Han pekar på att flera grannar har fått renoverat sina badrum efter att ha haft liknande problem.
– Det är för jäkligt att de inte fixar mitt badrum men flera andras. Jag behöver ett nytt badrum för min hälsas skull, säger han.
Grannen Lotta Westman berättar att hon haft likadana problem med fukt och mögel i kakelfogarna.
– Det luktade inte så fräscht i badrummet och när jag städade bort möglet så kom det tillbaka fort igen. Efter flera års tjat fick jag till slut ett nytt badrum för ett år sedan, säger hon.
Hem & Hyra har vid upprepade tillfällen sökt flera personer i ledningen på Tyresö Bostäder för att ställa frågor kring ärendet, men de har inte svarat.
I sitt överklagande till Länsstyrelsen i oktober 2017 skriver Per Ihr, Tyresö Bostäders underhållschef, att bolaget tar hyresgästens hälsa på fullaste allvar. Han skriver också att bolaget genom en second opinion har kunnat utesluta att badrummet är felkällan och att hyresgästens upplevda problem troligen beror på att linoleummattorna håller på att brytas ner. ”Med stöd av den rapport som utredningen rha umynnat i, så beställer Tyresö Bostäder utan vidare dröjsmål byte av samtliga mattor för att säkerställa hyresgästens hälsa”
Men Matthew Condric berättar att bolaget inte alls har tagit initiativ till att byta mattor.
– De har inte gjort någonting åt mattorna. Jag har bytt mattor i hallen och köket men jag fick betala det genom min underhållsfond. Men jag tror inte det är problmete, mina hälsobesvär har inte minskat efter det, säger han.