Annons

Vägrade renovera badrum – hotas av 100 000 i böter

Tyresö Tyresö Bostäder hotas av 100 000 kronor i vite om de inte åtgärdar ett fuktskadat badrum. Detta enligt ett beslut av Södertörns Miljö- och hälsoskyddsförbund. Bolaget hävdar att det inte är något fel på badrummet och har överklagat beslutet till Länsstyrelsen.
Foto: Kenneth Samuelsson
Flera hyresgäster på Angelikagränd har problem med fukt och mögel i badrummen.

Matthew Condron bor hos Tyresö Bostäders och har haft hälsobesvär i flera år som han kopplar till fukt- och mögelproblem i badrummet.

– Jag flyttade in 2007 men 2015 upptäckte jag mögel i fogarna. Jag tog bort det men det kom tillbaka lika fort. Min astma har förvärrats de senaste åren, säger han.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

År 2017 besiktade ett konsultföretag badrummet, konstaterade brister och föreslog att det skulle renoveras. Samma slutsats drog Heli Lehtonen, handläggare på Södertörns Miljö – och Hälsoskyddsförbund, som inspekterat badrummet i mars 2017.
– Det var fukt i badrumsgolvet och mögel i badrummet, säger Heli Lehtonen som förelade Tyresö Bostäder att renovera badrummet.

Men därefter har inget hänt hemma hos Matthew Condron. Bakgrunden är att Tyresö Bostäder anlitade ett annat konsultföretag som besiktade badrummet och efter det drog bostadsbolaget slutsatsen att det inte var något fel på badrummet som därför inte behövde renoveras i nuläget.

Södertörns Miljö – & Hälsoskyddsförbund svarade med att förelägga bolaget att åtgärda badrummet, men nu med hot om vite på 100 000 om de inte renoverar.

Läs ocksåDe bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixaDe spröjsade fönstren var fuktiga av kondens när hyresnämndens ledamöter åkte ut för att själva bedöma hur skadade de var.

Tyresö Bostäder replik var att överklaga beslutet till Länsstyrelsen i Stockholm där det nu legat i cirka ett år i väntan på avgöranden.

Annons

Heli Lehtonen tycker det är bra att Länsstyrelsen avgör ärendet.
– Eftersom det fanns två motstridiga rapporter tycker jag det är bra att Länsstyrelsen vägleder oss hur vi ska agera, säger hon.

Matthew Condron har slutat räkna alla personer som besökt lägenheten de senaste åren.
– De bara skickar gubbar efter gubbar men det har inte blivit bättre. Min räddning är att jag kan gå ut på uteplatsen och få frisk luft, säger han.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

Han pekar på att flera grannar har fått renoverat sina badrum efter att ha haft liknande problem.
– Det är för jäkligt att de inte fixar mitt badrum men flera andras. Jag behöver ett nytt badrum för min hälsas skull, säger han.

Grannen Lotta Westman berättar att hon haft likadana problem med fukt och mögel i kakelfogarna.
– Det luktade inte så fräscht i badrummet och när jag städade bort möglet så kom det tillbaka fort igen. Efter flera års tjat fick jag till slut ett nytt badrum för ett år sedan, säger hon.

Hem & Hyra har vid upprepade tillfällen sökt flera personer i ledningen på Tyresö Bostäder för att ställa frågor kring ärendet, men de har inte svarat.

Annons

I sitt överklagande till Länsstyrelsen i oktober 2017 skriver Per Ihr, Tyresö Bostäders underhållschef, att bolaget tar hyresgästens hälsa på fullaste allvar. Han skriver också att bolaget genom en second opinion har kunnat utesluta att badrummet är felkällan och att hyresgästens upplevda problem troligen beror på att linoleummattorna håller på att brytas ner.  ”Med stöd av den rapport som utredningen rha umynnat i, så beställer Tyresö Bostäder utan vidare dröjsmål byte av samtliga mattor för att säkerställa hyresgästens hälsa”

Men Matthew Condric berättar att bolaget inte alls har tagit initiativ till att byta mattor.

– De har inte gjort någonting åt mattorna. Jag har bytt mattor i hallen och köket men jag fick betala det genom min underhållsfond. Men jag tror inte det är problmete, mina hälsobesvär har inte minskat efter det, säger han.

Läs också Hyresvärden om Lenas skräckdygn på toaletten: ”Helt fruktansvärt” Lena, 69, inlåst på toaletten i fyra dygn - värden struntade i slitna låset: ”Total panik” Rebecka bor i fukt och mögel – felanmälningarna fastnar hos värden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.