Värden gick med på allt i Hyresnämnden

Spånga Terese och Britt-Louise Selenius har felanmält i flera år – utan gehör från hyresvärden. Först i hyresnämnden kom nya besked, nu går värden med på allt.
Foto: Roger Rosenlund
Terese, Matilda och Britt-Marie Selenius - nu får de bristerna i sin lägenhet åtgärdade.

Britt-Marie, Terese och Matilda – tre generationer Selenius kom gemensamt till Hyresnämnden för att få sin värd, bostadsrättsföreningen Gunilla 19 i Spånga, att gå med på kraven om att få sina lägenheters brister åtgärdade. Brister som var för sig till stor del handlar om allmänt nedgången interiör: slitna snickerier i köket, färg som släppt på toalettdörren, golv som knarrar och annat slitage som ändå varit så allvarliga att Terese dotter brutit en tå mot det ojämna golvet.

Terese och Britt-Marie hyr var sin lägenhet av bostadsrättsföreningen från olika tidpunkter men gemensamt uppger de att det har varit stora problem att få hjälp med underhåll.

Läs ocksåHårda sparkar mot det äldre parets dörr – "Tror att Tiktok har inspirerat"Arrangerad bild där en fot ses sparka mot en dörr.

– Sedan det blev bostadsrättsförening har det inte hänt någonting, säger Britt-Louis Selenius.

Men kravet på åtgärdsföreläggande kombinerat med vite om 50 000 kronor blev kortvarigt i Hyresnämnden. Efter en kort inledning om problemens natur gick bostadsrättsföreningens ombud oavkortat med på alla krav. Återstod fanns alltså bara en överenskommelse om hur lång tid reparationerna ska få ta. Ett halvår, tyckte juridiska ombudet Patrik Esfandi.

– Hantverkare vet man aldrig hur de fungerar, sade han.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Hyresgästföreningens Torbjörn Larsson ansåg att tiden snarare borde handla om tre månader vilket ledde till en kompromiss – allt ska vara åtgärdat innan sista april, annars återupptas ärendet i Hyresnämnden igen.

Läs också Den minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case” Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.