Konflikt med värden – så får du rätt
Det är en sensommarkväll i slutet av september, år 2006. Mörkret håller på att lägga sig över stadsdelen Orrholmen i Karlstad och temperaturen har just krupit under 15 grader.
Hemma hos trebarnsfamiljen Bäckman är det som vanligt. Pappa Lars och mamma Kerstin donar i köket och de tre barnen Anna, Helena och Linnéa håller på med sitt.
Hemma hos trebarnsfamiljen Bäckman är det som vanligt. Pappa Lars och mamma Kerstin donar i köket och de tre barnen Anna, Helena och Linnéa håller på med sitt.
Plötsligt ringer det på dörren. ”Jo, vi är från Securitas. Vi har fått rapporter om oväsen från er lägenhet.”
Familjen Bäckman förstår ingenting.
De har pratat i normal samtalston och kan inte ha stört någon i huset.
Familjen Bäckman förstår ingenting.
De har pratat i normal samtalston och kan inte ha stört någon i huset.
Mycket riktigt, väktarna från Securitas konstaterar att det är tyst och åker vidare. Personen som ringt och klagat på familjen visar sig inte ens bo i huset.
Några dagar senare är det dags igen. ”Jo, det är från Securitas …”
Några dagar senare är det dags igen. ”Jo, det är från Securitas …”
Totalt blir det åtta besök från vaktbolaget till familjen under hösten.
Varje gång är det lugnt och väktarna finner inget att anmärka på, ”tyst vid ankomst” lyder noteringarna.
– Till slut tyckte väktarna att det var roligt. De började heja och avsluta besöken med ett ”vi lär väl ses snart igen”, säger pappa Lars Bäckman.
Varje gång är det lugnt och väktarna finner inget att anmärka på, ”tyst vid ankomst” lyder noteringarna.
– Till slut tyckte väktarna att det var roligt. De började heja och avsluta besöken med ett ”vi lär väl ses snart igen”, säger pappa Lars Bäckman.
Men för familjen var besöken allt annat än roligt.Varje gång var det tyst. Ändå skickade värden räkningar på 10 000 kronor.
– Det var fruktansvärt. Vi kände oss helt maktlösa, säger Lars Bäckman.
– Det var fruktansvärt. Vi kände oss helt maktlösa, säger Lars Bäckman.
Till saken hör att familjen under flera års tid varit i konflikt med några av grannarna i huset. Tvisten gällde framför allt de tre döttrarna som väsnades för mycket, enligt grannarna.
Hyresvärden, kommunala bostadsbolaget KBAB, ställde sig på grannarnas sida och drev ärendet ända upp i tingsrätten.
Hyresvärden, kommunala bostadsbolaget KBAB, ställde sig på grannarnas sida och drev ärendet ända upp i tingsrätten.
Men rätten gick på familjen Bäckmans linje och slog fast att barn låter och måste tålas i ett hyreshus.
Kort efter besöken från Securitas började
räkningarna från värden att trilla in. Åtta gånger fick familjen Bäckman besök av
störningsjouren á 1 188 kronor blev drygt 10 000 kronor.
Kort efter besöken från Securitas började
räkningarna från värden att trilla in. Åtta gånger fick familjen Bäckman besök av
störningsjouren á 1 188 kronor blev drygt 10 000 kronor.
Familjen vände sig då till Hyresgästföreningen som i sin tur tog kontakt med värden.
– Vi litade på att Hyresgästföreningen skulle lösa det, även när betalningspåminnelserna kom, säger mamma Kerstin Bäckman.
– Vi litade på att Hyresgästföreningen skulle lösa det, även när betalningspåminnelserna kom, säger mamma Kerstin Bäckman.
Störningsfakturorna annullerades senare tack vare Hyresgästföreningens påtryckningar och familjen slapp betala.
– Det är hemskt att det ska få lov att gå till så här. Det är säkert många som inte vet att fakturorna går att bestrida och som betalar utav rädsla, trots att de inte stört, säger Kerstin
Bäckman.
– Det är hemskt att det ska få lov att gå till så här. Det är säkert många som inte vet att fakturorna går att bestrida och som betalar utav rädsla, trots att de inte stört, säger Kerstin
Bäckman.
David Hult är jurist på Hyresgästföreningen i Karlstad.
– Många hyresvärdar, som KBAB, har inskrivet i stadgarna att om du stör så får du betala en avgift. Men vi tycker att en störningsjour är något som ska ingå i hyran, säger han.
– Många hyresvärdar, som KBAB, har inskrivet i stadgarna att om du stör så får du betala en avgift. Men vi tycker att en störningsjour är något som ska ingå i hyran, säger han.
Lisbeth Johansson är handläggare vid KBAB. Hon vill inte kommentera familjen Bäckmans ärende, men säger att bolaget endast använder sig av störningsjouren som en sista utväg.
KBAB har inte heller några planer på att ändra systemet.
– Varje hyresgäst ska bära sin egen kostnad, säger hon.
Familjen Bäckman tröttnade till slut på värdens och grannarnas anklagelser.
KBAB har inte heller några planer på att ändra systemet.
– Varje hyresgäst ska bära sin egen kostnad, säger hon.
Familjen Bäckman tröttnade till slut på värdens och grannarnas anklagelser.
I dag bor de i ett nyinköpt radhus i utkanten av Karlstad.
– Det var vår drömlägenhet, där skulle vi åldras och få se barnen växa upp. Men vi orkade inte längre, säger
Lars Bäckman med en illa dold bitterhet i rösten.
– Och om inte Hyresgästföreningen hjälpt till så hade vi varit
10 000 kronor fattigare också, säger han.
– Det var vår drömlägenhet, där skulle vi åldras och få se barnen växa upp. Men vi orkade inte längre, säger
Lars Bäckman med en illa dold bitterhet i rösten.
– Och om inte Hyresgästföreningen hjälpt till så hade vi varit
10 000 kronor fattigare också, säger han.
Annons
Fakta:
Konflikt med värden - så får du rätt
1) Vänd dig till hyresvärden och förklara att du inte stört och att de har gjort fel.2) Betala inte fakturan. Om du betalar tolkas det som etterkännande på att du har stört, även om du inte gjort det.3) Ta kontakt med Hyresgästföreningen.Förhoppningsvis kan de få värden att annullera fakturorna.Källa: David Hult, Hyresgästföreningen.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.