HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Så får du rätt mot din värd

Tips & Råd ​Har du problem med ditt boende? Får du ingen hjälp av din hyresvärd?Hem & Hyra hjälper dig att få rätt.
1. Första steget på vägen är att vända dig till hyresvärden eller förvaltaren med ditt problem. Numret hittar du oftast på hyresavin eller i trappuppgången.
2. Har du otur vägrar värden att gå med på dina krav. Då vänder du dig till Hyresgästföreningen, antingen via e-post eller telefon. Numret till ditt regionala kontor hittar du på
hemsidan eller på sidan 55 i Hem & Hyra. Hyresgästföreningens handläggare tar då kontakt med hyresvärden.
3. Vägrar värden, trots Hyresgästföreningens påtryckningar, att åtgärda felet hamnar ärendet i hyresnämnden.
Här hjälper Hyresgästföreningen dig med alla förberedelser och fungerar dessutom som ditt ombud i nämnden (se artikel till vänster).
4. Har du lagen på din sida kommer hyresnämnden att utfärda ett så kallat åtgärdsföreläggande och värden blir tvungen att åtgärda felet.
5. Värden kan vägra att åtgärda felen och då överklaga till hovrätten. Även där hjälper Hyresgästföreningen dig med alla förberedelser och fungerar som ditt ombud.
6. Om värden trots positivt beslut i hovrätten inte åtgärdar felet kan det i slutändan bli aktuellt med vad som på fackspråk heter självhjälpsrätt. Det betyder att du själv åtgärdar felet på hyresvärdens bekostnad.
7. Åtgärda felet och skicka räkningen till värden. Hyresgästföreningen hjälper dig med alla förberedelser och alla frågor som kan uppstå i efterhand.

Läs också Se om din värd är en av 2017 års sämsta Så slipper du betalningsanmärkningar Så mycket tjänar din bostads-vd Se om din värd belönar trogna hyresgäster Så mycket satsar din värd på underhåll

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.