HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Värdarna – så trivs vi med dem

Tips & Råd ​”Med en enkel tulipan ...” Så önskar Benny Karlsson hyresgästerna god jul. Han är en toppenvärd, tycker Jonas och Emma Edh. De är inte ensamma. Vi gillar våra värdar.

​Åtta av tio hyresgäster trivs med sin hyresvärd, visar Hem & Hyras undersökning. Men vad krävs egentligen för att trivas? För paret Jonas och Emma Edh i Växjö är svaret enkelt. Det är att hyra av en värd som bryr sig. Som lämnar en blomma till jul och då och då knackar på för att höra hur de mår.

– Benny finns alltid där om någonting händer. Det känns tryggt, säger Emma Edh samtidigt som hon pysslar om sonen Melvin, 13 månader.
Paret Edh flyttade in i trerummaren i östra Växjö mars 2008. Jonas är född och uppvuxen i staden, Emma inflyttad från Ulricehamn.

Läs ocksåSe om din värd är en av 2017 års sämsta

För ett år sedan föddes sonen Melvin och livet förändrades totalt. Numera är det tidiga mornar och lugna hemmakvällar som gäller och det passar paret Edh perfekt. De trivs nämligen utmärkt i sin lägenhet och kunde inte önska sig ett bättre boende.

Till stor del beror det på hyresvärden, Benny Karlsson.
– Vad ska man säga, jag gör så gott jag kan, säger föremålet för smickret på bred småländska och spricker upp i ett leende.
Benny Karlsson är en annorlunda hyresvärd. Till vardags kör han lastbil kors och tvärs över landet och familjen äger bara ett hus, det där familjen Edh bor.

Men han intygar att allting sköts professionellt och ser alltid till att vara tillgänglig för sina hyresgäster.
Benny Karlsson är själv uppvuxen i huset. Föräldrarna köpte det 1968 och han har bott i alla lägenheter utom en.
För trettio år sedan flyttade han hemifrån och lever i dag tillsammans med hustrun Madeleine i ett hus i Moheda, några mil norr om Växjö.
– Det här var mitt gamla pojkrum, säger Benny Karlsson och kikar in i vad som i dag är lilla Melvins rum med leksaker i drivor på den nyslipade parketten.

Läs ocksåSå slipper du betalningsanmärkningar

Resten av lägenheten är sparsmakat inredd, rensad från prylar som kan tilltala en klåfingrig ettåring.
Benny Karlsson tar själv hand om det praktiska i förvaltningen medan systern Annette sköter det ekonomiska. Så har det fungerat i drygt fyra år.

Ett bostadsbolag kan knappast bli mer familjärt än så, något hyresgästerna Jonas och Emma Edh lovordar.
– Tidigare hyrde vi en lägenhet av Växjöhem, det kommunala bostadsbolaget. Men det kändes så anonymt och det var alltid olika personer vi hade kontakt med, säger Jonas Edh och får medhåll av hustrun Emma:
– Med Benny är det mer personligt. Vi vet vart vi ska vända oss och är det något problem så fixar han det direkt, säger hon och nämner en trasig tvättmaskin som gick sönder för ett tag sedan.

Ett telefonsamtal senare stod det en splitterny maskin i tvättstugan. Därmed lyckas Benny Karlsson där många andra hyresvärdar går bet.
Hälften av de hyresgäster som är missnöjda med sin hyresvärd anger nämligen bristande underhåll som främsta orsak, visar Hem & Hyras undersökning.
Män är mer nöjda med värden än kvinnor och bäst betyg får de kommunala bostadsbolagen.

Läs ocksåSå mycket tjänar din bostads-vd

Siffrorna överensstämmer med Hyresgästföreningens egen statistik. Tre av fyra klagomål som kom in till föreningen det senaste året riktades mot privata hyresvärdar. Barbro Engman är ordförande i Hyresgästföreningen. Hon tror att hyresgästerna trivs bäst med de kommunala värdarna eftersom de i högre grad erbjuder hyresgästerna inflytande över sitt boende, till exempel vid stambyten och andra ombyggnader.

De kommunala bostadsbolagen är i allmänhet också betydligt större än de privata och har därför en mer professionell förvaltningsorganisation, enligt Barbro Engman.
– Den genomsnittliga privata hyresvärden äger sju lägenheter. Visst finns det de som har en familjär relation till sina hyresgäster, men det hör inte till vanligheterna, säger hon.
Melvin sträcker sig förtvivlat efter de nybakade muffinsen på soffbordet. Att döma av tonen på det hjärtskärande skriket finns det just nu inget viktigare än att komma över ett av de chokladtäckta bakverken.

Men mamma Emma står på sig och håller den trilskande ettåringen i ett fast grepp, på behörigt avstånd från en ovälkommen sockerchock.
– Det är småsakerna som gör skillnad, säger hon en stund senare när lugnet har lagt sig över vardagsrummet som förklaring till varför Benny är en så bra värd.

En blomma till jul och en chokladkartong till påsk är exempel på den omtanke han visar sina hyresgäster och som gör att de känner sig välkomna i huset, enligt Emma Edh.
Det visar inte minst det faktum att grannen i lägenheten ovanför har bott i huset i 34 år.
– Som liten hyresvärd är det viktigt att ha en personlig relation till sina hyresgäster. Det ökar trivseln och gör att de boende bor kvar längre. Det vinner vi alla på, säger Benny Karlsson .

 
Fakta: Värna den personliga kontakten. Tillgodose hyresgästernas önskemål. Se till att vara tillgänglg och ställ upp när hyresgästerna hör av sig.

Bennys tre tips

Läs också Se om din värd belönar trogna hyresgäster Så mycket satsar din värd på underhåll

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.