HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Fick faktura på 800 kronor för kvarglömd kartong: ”Vi blev irriterade”

Boden När en bekant hjälpte makarna Wahlström att bära ut soporna glömde hon en kartong vid sidan av sopbehållarna. Då kom det ”sopböter” på 800 kronor. ”Vi blev irriterade”, säger Henning Wahlström. Bodenbos VD Johan Johansson förklarar åtgärden: ”Ska vi rädda världen måste alla hjälpas åt att sopsortera.”
Foto: Ulrika Vallgårda
Henning och Inga-Britt Wahlström fick en faktura på 800 kronor för en kvarglömd kartong.

Henning Wahlström, 73, och Inga-Britt Wahlström, 75, har bott i samma lägenhet på Sergeantsgatan i Boden i 31 år.

– Vi har gjort allt juridiskt rätt i alla tider, säger Inga-Britt Wahlström.

Läs ocksåDigitala lås ska stoppa bränder, inbrott och missbruk i källaren

Lägenheten ligger på tredje våningen utan hiss och det är besvärligt för dem att gå i trapporna. Inga-Britt Wahlström har stora problem med höften på grund av reumatism. Henning Wahlström har ont i lederna och dessutom svår astma som ger skov på vårarna. Det var därför de bad om hjälp att bära ut soporna.

Men en liten kartong blev kvar på marken bredvid sopbehållarna. Då skickade Bodenbo en faktura på 800 kronor. Som en bilaga fanns en bild på den felaktigt placerade kartongen.

– Det var dålig svenska och ingen underskrift, säger Inga-Britt Wahlström bistert.

Läs ocksåTre år efter obligatoriska ventilationskontrollen är problemen inte åtgärdade
Fakturan från Bodenbo.

De ringde upp Bodenbo och tog även hjälp av Hyresgästföreningen. Till sist lyckades de få slippa betalningen.

– Vi vet ju att det är många andra som lämnar grejer där och ibland ligger det även fimpar utanför dörren, säger Inga-Britt Wahlström.

– Och möbler, tillägger Henning Wahlström.

Läs ocksåEdit i Karlskrona fixade coronasäker städning

Därför kändes det extra orättvist att få betala 800 kronor för en liten kvarglömd kartong.

– Det är alldeles åt helskotta. Jag tänkte att ”det här är inte juridiskt möjligt”. Jag hoppas att de som får sådana här tokiga brev inte skräms till att betala, säger Henning Wahlström.

Juho Kinnunen, ärendehandläggare hos Hyresgästföreningen, står på makarna Wahlströms sida och har hjälpt dem att bestrida fakturan.

– Jag kunde konstatera rätt så fort att det inte var en faktura som hyresvärden hade fog för. Jag ansåg att den var utformad som en nedskräpningsbot och det är inte privata aktörer som kan utfärda böter, utan det är polisväsendet som har den kompetensen. Det var väl det som var mest graverande, att det inte fanns någon laglig grund för den, säger han.

Dessutom ifrågasätter han om förfarandet är framgångsrikt för att uppnå det man vill.

– Jag kan tycka att det är ett väldigt trubbigt verktyg för att få till en dialog med hyresgästerna, vilket jag uppfattar ändå var huvudsyftet.

Är de skyldiga att betala fakturan?
– Nej, den har blivit bestriden och som jag förstår det har kravet blivit släppt. Så den ska vara ur världen.

Kan hyresvärden göra på något annat sätt som är mer legitimt för att bestraffa någon som skräpar ner anser du?

– Just när det kommer till skräpfakturor, så är väl svaret nej. Det kan ju i och för sig regleras i hyresavtalet, men jag tänker också att det kan bli svårt att bevisa vem som har stått för nedskräpningen. Det kan vara någon hyresgäst som slänger en kartong och sedan en annan som river ut kartongen på marken. Vem är skyldig då?
Så vad tycker du att hyresvärdarna ska göra för att motverka nedskräpning?

– Jag kan inte komma med några generella tips till hyresvärdar, utan man får väl arbeta sig fram till något som fungerar. Har man ett problem så tycker jag att man i första hand ska börja med att föra en dialog om det och inte tvinga fram den dialogen med en bot.

Vad tänkte du när du såg fakturan?

– Jag blev förvånad att man gjort på det här sättet. Som jag bedömde det saknas det helt lagligt grund och anledning till det. Jag upplever det som att det inte är riktigt schysst.

Johan Johansson, vd för Bodenbo, berättar att man har stora problem med att hyresgäster lämnar sopor i trapphus, i källare och utanför husen.

– Det är något vi försöker stävja på en mängd olika sätt och när vi kan ta reda på vem hyresgästen som har slängt sakerna är fakturerar vi. Det är ingen bot utan en faktura. Det ska inte vara ok att skita ner för andra.

I fallet med makarna Wahlströms fanns det dock omständigheter som gjorde att de slapp betalningen.

– Jag kommer inte exakt ihåg vad som sades, men vi hade en dialog kopplat till hyresgästen och i det här fallet behövde de inte betala.

Sopkärlen vid Sergeantsgatan ska vara lättillgängliga och enkla att använda för hyresgästerna.

Han berättar att fastighetsbolaget har inrättat en bra service för att det ska vara lätt att slänga sopor.

– Jag blir förtvivlad när man bär ut soporna, men ställer dem bredvid sopbehållaren utan att stoppa in dem. Det finns massor av sådana fall och det gör mig upprörd. Om en hyresgäst inte sorterar sina sopor så blir det de andra hyresgästerna som får stå för kostnaden. Och vi vill att pengarna ska gå till ett bra boende, inte till att plocka skräp.

Han vill även lyfta in det i ett större perspektiv.

– Det här är ju en av de stora frågorna – ska vi rädda världen eller inte. Om vi ska vara rädda om klimatet, då måste vi sopsortera och ta ansvar.

När det gäller makarna Wahlström på Sergeantsgatan så ska hemtjänsten i fortsättningen hjälpa dem att gå ut med soporna, berättar de.

– Då blir det rätt, för de kan ju sortera, säger Henning Wahlström.

Läs också Sophämtning - ett riktigt hästjobb för Linda Därför gör vi fel i soprummet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.