HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hotell kräver Migrationsverket på 21 miljoner efter förstörda rum

Nyheter Vattenskador, borttappade nycklar, brännmärken, saknade gardiner. Listan på brister är lång när Migrationsverket krävs på pengar för förstörda lägenheter. Nu prövas ärendet i domstol.
Foto: Montage

Förra året kunde Hem & Hyra berätta att Migrationsverket då krävdes på 190 miljoner kronor av hyresvärdar som tillhandahållit boenden under flyktingkrisen 2015.

Alla återbetalningskrav bedöms inte som giltiga av myndigheten, och när Hem & Hyra skrev om ärendena var det bara 80 miljoner, av de 190, som hade betalats ut. Men det är inte alla som är nöjda med Migrationsverkets hantering.

Läs ocksåMigrationsverket krävs på 190 miljoner för "onormalt slitage"

– De går till konflikt i allt som går att gå i konflikt med – och lite till. Deras jurister vet att jag måste bevisa till 100 procent hur gamla ytskikten är och när skadan uppstått. Annars behöver de inte betala och vi har inte den ekonomin att vi har råd att driva det här juridiskt, sa en fastighetsägare till Hem & Hyra förra året.

Men nu har Way In Hotel AB, en Halmstad-baserad hotellkedja, valt att driva sitt ärende juridiskt. I fredags inleddes förhandlingarna med Migrationsverket vid Norrköpings tingsrätt.

Way In Hotel begär totalt över 21 miljoner kronor i återställandekostnader.

Läs ocksåMigrationsverket missade bestrida miljonkrav

Det rör sig om fyra olika anläggningar med sammanlagt 231 rum som under senare år använts som asylboenden. Arena Hotell i Halmstad är den största anläggningen och den som nyttjats under längst tid, från oktober 2013. I en bilaga listas åtgärder för en sammanlagd kostnad på 9 miljoner kronor.

Här finns exempel som utbytta parkettgolv på grund av vattenskador, nya gardiner då de gamla försvunnit, reparation av element på grund av klotter och röksanering. Motsvarande listor, som sträcker sig över flera sidor, finns även för övriga anläggningar.

Enligt stämningsansökan framgår det i avtalen mellan Way In Hotel och Migrationsverket att den förstnämnda parten har rätt till ersättning:

Läs ocksåMigrationsverket har miljonskuld hos Kronofogden

“Enligt samtliga avtal har Way In Hotel rätt att av Migrationsverket erhålla ersättning för återställandekostnader med anledning av Migrationsverkets nyttjande av boendeplatser. Way In Hotel har därutöver enligt avtalen rätt till ersättning för kostnader för falsklarm orsakat av boende på anläggningarna.”

Migrationsverket i sin tur bestrider både beloppen som anges och de tidsperioder som specificeras:

“Sättet att beräkna räntan kan vitsordas som skäligt i och för sig. I övrigt kan inga belopp för närvarande vitsordas som skäliga i och för sig”, står det i Migrationsverkets svaromål.

“Vad som däremot inte stämmer är de perioder som motparten uppger att Migrationsverket nyttjat platser på anläggningarna”, står det vidare.

Enligt Migrationsverkets svaromål beror en del av kostnaderna också på att Way In Hotel brustit i löpande underhåll och exempelvis inte storstädat rummen vid byte av gäst.

Hem & Hyra har varit i kontakt med Way In Hotels ombud som meddelar att de inte vill uttala sig om den pågående domstolsprocessen.

Hem & Hyra har även sökt Migrationsverket för en kommentar.

Läs också Migrationsverket vanvårdade lägenhet i Vittsjö - förlorar kontrakt Så många nyanlända har kommunerna tagit emot

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.