HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Huvudnycklar till 200 bostäder försvann: Lars-Birger fick vänta i månader på låsbyte

Kalmar I våras förlorade Hultsfreds bostäder huvudnycklarna till 214 lägenheter i sju olika hyreshus. – Vi har varit oroliga i flera månader för att obehöriga ska ta sig in i våra hem, säger Lars-Birger Rydén, som är en av de drabbade hyresgästerna.
Foto: Fredrik Loberg
Lars-Åke Rydén i Hultsfred tycker att bostadsbolaget borde kompensera hyresgästerna ekonomiskt, på grund av de försvunna huvudnycklarna.

I slutet av april i år upptäckte Hultsfreds bostäder att flera huvudnycklar saknades. Nycklarna gick till åtskilliga av bostadsbolagets hyreslägenheter i olika delar av Hultsfred. Exakt vad som hände eller vart nycklarna tog vägen är ännu okänt men enligt Mikael Pettersson, som är fastighetschef för Hultsfreds bostäder, kontaktade de sin låssmed redan samma dag som nycklarna var försvann.
– Tillsammans med dem bestämde vi att låsen måste bytas ut. Därefter har de bytt ut dem mot så kallade iloq-system, säger Mikael Pettersson. (Ett ”Iloq-system” är ett självdrivet digitalt låssystem med en hög säkerhetsnivå som gör det lättare att blockera en enskild nyckel som kommit bort, utan att hela låset behöver bytas reds. anm).

Men eftersom låsföretaget till en början bara hade nog med lås hemma för att byta ut låsen i en av de drabbade fastigheterna har övriga låsbyten fått ske i flera etapper.  Först i slutet av augusti fick de sista av de drabbade hyresgästerna sina lås utbytta.
– Det är horribelt att det ska ta så här lång tid, säger Lars-Birger Rydén som är en av de hyresgäster som fick vänta i flera månader på att få sitt låst utbytt.

Läs ocksåBasket ska blocka otrygghet på Hässle torg efter skottlossning

”Det går ju inte att hålla sig hemma hela tiden”

Lars-Birger Rydén bor tillsammans med sin sambo och de har tvingats leva med en ständig oro ända sedan nycklarna försvann.
– Man vet ju inte vad som kan hända när man inte är hemma och självklart går det ju inte att hålla sig hemma hela tiden. Vi har ju bland annat en hund som behöver komma ut ibland, säger Lars-Birger Rydén.

Han tycker att bostadsbolaget genom sitt långsamma agerande har visat på en stor nonchalans mot hyresgästerna.
– Bara i mitt bostadsområde handlar det om tre hyreshus med totalt över 50 drabbade lägenheter. Jag tycker att det vore rimligt om vi som drabbats blir kompenserade med ett avdrag på hyran. Det skulle visa att man sätter värde på sina hyresgäster, säger Lars-Birger Rydén.

Bristfällig information har spätt på oron

När det i slutet av april upptäcktes att huvudnycklarna försvunnit skickade Hultsfreds bostäder ut ett kortfattat meddelande om vad som hänt.
– Då ringde jag direkt till bostadsbolaget och frågade hur de skulle lösa situationen, men sedan hörde vi inte ett knäpp. Det har gjort att vi känt oss ännu oroligare, berättar Lars-Birger Rydén.

Lars Johansson anser att informationen från Hultsfreds Bostäder varit bristfällig.

I ett annat av de drabbade områdena i centrala Hultsfred bor hyresgästen Lars Johansson och i det området gick det betydligt fortare för hyresvärden att installera nya lås.
– Hos oss tog det 2-3 veckor innan låsen sattes in i våra hem, berättar han.

Även han tycker dock att information har varit mycket bristfällig.
– Jag blev uppmärksammad på vad som skett, när plötsligt en Securitasbil stod utanför vårt hyreshus en hel natt, säger Lars Johansson.

Väktare utanför hyreshusen

Den natten var vaktbolaget kvar ända fram till 7-tiden på morgonen, berättar Lars. Av väktarna fick han veta att bevakningen satts in för att bostadsbolagets huvudnycklar kommit bort.
– Misstag kan ju begås och nycklar kan försvinna. Men det var för dåligt att inte bostadsbolaget kom till oss direkt och informerade alla berörda hyresgäster, säger Lars Johansson.

Han tycker att det borde finnas tydligare rutiner för hur hyresvärden ska agera i liknande situationer
– Vad man som hyresgäst vill höra när något sådant här händer är vad bostadsbolaget ska göra åt situationen. Jag ringde till Hultsfreds bostäder, och fick veta att det blivit en miss med informationen.

Värst för dem med hemtjänst

Medelåldern på de som bor i Lars Johanssons bostadsområde är hög och han tror att oron för situationen varit utbredd.
– Visst gav det en viss trygghet att bostadsbolaget skickade hit väktare, men jag kunde med egna ögon se att för varje natt som gick blev bevakningen allt kortare, säger Lars Johansson.

Själv valde han att sätta upp en extra säkerhetskedja på insidan av ytterdörren men han tycker synd om de grannar som har hemtjänst och som därmed inte kunnat sätta upp någon sådan kedja.
– Det som hänt har nog varit allra värst för dem, säger han.

Läs ocksåFler värdar använder "outhärdligt ljud" för att stoppa häng i trappanFolkets hus i Helsingborg.

Han beskriver hur han i övrigt trivs bra och att området är lugnt, fint och trevligt.
– Så det är verkligen synd att något sådant här ska behöva hända, förklarar Lars Johansson.

Ovanligt att huvudnycklar försvinner

Enligt fastighetschefen Mikael Pettersson är det mycket ovanligt att huvudnycklar försvinner spårlöst.
– Ingen av de jag pratat med har varit med om detta innan. Så den här personen som det hände för var väldigt bedrövad då det hände, berättar Mikael Pettersson.

Han förklarar att orsaken till att det tagit så lång tid att byta ut låsen är att Hultsfreds bostäder ville passa på att byta ut dem till nya Iloq-lås och att de därmed varit tvungna att invänta flera leveranser av dessa.
– På tid och längd kommer man att frångå vanliga nycklar och en fördel är att om man förlorar nycklar med iloq så kan man spärra de nycklarna och behöver inte byta ut alla lås.  Däremot har vi inte råd att byta ut hela beståndet på en gång.

Läs ocksåAllt du behöver veta om skyddsrummen där du bor - kommun för kommun

Men i det här fallet beslutade de att det var lika bra att byta ut samtliga av låsen i de sju drabbade fastigheterna till Iloq-system i och med att de ändå blev tvungna att byta dem.
– Trots att det är en ganska jobbig process eftersom hyresgästerna måste vara hemma när det sker, så tycker jag att det har gått bra och att låssmederna verkligen har ställt upp, säger Mikael Pettersson.

Han håller inte heller med om beskrivningen att hyresbolagets information kring händelsen skulle ha varit bristfällig.
– Vi skickade ut meddelande samma dag och jag var själv med ute och lade en lapp i berördas brevlådor. Vi ordnade även så att Securitas hade extra bevakning vid aktuella fastigheter under det första dygnet.

Vad tänker du om att era hyresgäster har gått runt och känt sig oroliga på grund av det här?

– Det är ju naturligtvis olyckligt om någon känner sig otrygg i det här. Det hade jag ju själv också varit om mina nycklar försvunnit där hemma. Men jag tror nästan att oavsett vad vi gjort så hade vi inte kunnat trygga någon innan nycklarna var utbytta, säger Mikael Pettersson.

 

Läs också Skebo satsar på hållbarhet och trygghet för sina hyresgäster Nya lås ska stoppa avföring, sex och missbruk i Bodenbos källare

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.