Hyresgäster ska kunna visselblåsa

Oskarshamn Hyresgäster och anställda inom det kommunala bostadsbolaget Byggebo i Oskarshamn ska från och med oktober kunna slå larm om missförhållanden.
Foto: Thomas Jokiniemi
Hyresgäster ska kunna slå larm om missförhållanden

Ett externt bolag har anlitats för att sköta den nya visselblåsarfunktionen. På Byggesbos hemsida kommer det inom kort att finnas en länk, där besökaren leds vidare till det externa bolaget. Där kan sedan besökaren framföra sitt tips eller klagomål, med namn eller anonymt. Det kommer också finnas ett telefonnummer.

Först efter att klagomålet behandlats, då det görs en bedömning om det ska hanteras av visselblåsarfunktionen, får Byggebo ta del av det. Personer som lämnar kontaktuppgifter garanteras också en återkoppling.

Läs ocksåSå kan hyresgästerna påverkas av ännu en brand

Bakgrunden till initiativet är främst den nya lagen som trädde i kraft vid årsskiftet, som ska ge bättre skydd för visselblåsare, det vill säga personer som slår larm om missförhållanden på arbetsplatser.

Anton Sejnehed är socialdemokratisk styrelseordförande för Byggebo.
— Man har såklart även tidigare kunnat framföra åsikter till oss, men nu ska man kunna göra det på ett tydligare sätt. Som hyresgäst kan det vara förvirrande vilken person inom verksamheten man ska vända sig till, om man har klagomål.

— Det handlar inte om vanliga felanmälningar, att tvättmaskinen är trasig, utan exempelvis att det pågår något konstigt i huset, säger Anton Sejnehed.

Läs ocksåTvå år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät”Tudelad bild. Till vänster en lapp i ett trapphus där hyresgästerna uttrycker sitt missnöje med hissen. "Jävla bra skrivet". "Så jävla trött" har någon skrivit för hand. Till höger bild på hissen med öppen dörr.

Kostnaden för att anlita det externa bolaget är ”rimlig”, säger han.
— Det går inom ramen för vår totala administration.

 

 

Läs ocksåStudenten Valters enda chans att rädda kontraktet – måste själv vräka mannen från sin lägenhetMontage med tre lager. Ett foto på hyresnämnden i Umeå, en silhuett och ett foto på ett andrahandskontrakt.

 

Läs också ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Förvaring av kärnavfall leder till väggkonst på Ann-Lenas hyreshus: ”Fantastiskt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.