Annons

Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan

Klippan Mögelangrepp, trasiga spisar. Hyresgästföreningen har fått signaler om brister i en fastighet i Klippan. I veckan gör man därför en koncentrerad insats.

Det är en fastighet i centrala Klippan som kommer att få besök av Hyresgästföreningens personal.

– Vi har fått starka signaler från de boende att de är missnöjda med sin boendesituation. Det gäller allt från trasiga spisar till mögelangrepp i lägenheterna. Förhoppningsvis finns det inga allvarliga problem men vi tar hyresgästernas signaler på största allvar och har därför beslutat att genomföra en RIBB, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

En RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetsätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

Annons

– Med denna insats kan vi garantera att hyresgästen får ett ökat inflytande i sitt boende, säger David Hörgerud.

Idag finns ingen förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och den aktuella fastighetsägaren i Klippan men enligt Hyresgästföreningen har en positiv dialog påbörjats för att upprätta en sådan.

Annons
Läs också76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta”
Läs också Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag" Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.