Annons

Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan

Klippan Mögelangrepp, trasiga spisar. Hyresgästföreningen har fått signaler om brister i en fastighet i Klippan. I veckan gör man därför en koncentrerad insats.

Det är en fastighet i centrala Klippan som kommer att få besök av Hyresgästföreningens personal.

– Vi har fått starka signaler från de boende att de är missnöjda med sin boendesituation. Det gäller allt från trasiga spisar till mögelangrepp i lägenheterna. Förhoppningsvis finns det inga allvarliga problem men vi tar hyresgästernas signaler på största allvar och har därför beslutat att genomföra en RIBB, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

En RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetsätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

Annons

– Med denna insats kan vi garantera att hyresgästen får ett ökat inflytande i sitt boende, säger David Hörgerud.

Idag finns ingen förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och den aktuella fastighetsägaren i Klippan men enligt Hyresgästföreningen har en positiv dialog påbörjats för att upprätta en sådan.

Annons
Läs ocksåHär delar hyresgästerna på allt utom säng – toaletten fick William att tvekaTvå unga män vid ett bord. Båda ser glada ut.
Läs också Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta” De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Elena klagade på mögel i fem år – nu vill Rikshem höja hyran för att fixa hennes badrum

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.