Annons

Karlshamnsbostäder vill höja hyran med 2,3 procent

Karlshamn Underhåll och kostnader för framför allt fjärrvärme ligger bakom Karlshamnsbostäders hyresyrkande. Högt, tycker Hyresgästföreningen.

Fjärrvärmekostnaderna har ökat med fyra procent och Karlshamnsbostäders kostnader för underhåll är också höga. En annan stor post är att bolagets borgensavgift till ägaren Karlshamns kommun ökar med en miljon kronor. 2012 var borgensavgiften knappt 400 000 kronor.

Hyresgästföreningens förhandlare Robin Toftin, tycker att yrkandet på 2,3 procent är högt med tanke på det ekonomiska läget i samhället. Han skulle gärna se en liknande lösning som förra året då hela hyresökningen gick till underhållskostnader.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

– De hänvisar till underhållskostnaderna i år också. Det är något vi är för. Vi vill att de ska lägga pengar på underhåll och inte till exempel utdelning till ägaren, säger han.

Karlshamnsbostäder och Hyresgästföreningen har tidigare kommit överens om en femårig storsatsning på underhåll som började gälla 2012. Därför är också Karlshamnsbostäders kalkyl att det mesta av hyreshöjningen även nästa år ska gå till underhållsarbeten. Bolagets ekonomi rullar på, berättar vd Bert-Inge Storck.

Annons

Eftersom ränteutvecklingen varit god har det blivit några överskottskronor i bolaget som de enligt överenskommelsen med Hyresgästföreningen flyttat till underhållsbudgeten.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

Tror du att ni kommer att komma överens?

– Ja, det tror jag. Vi upplever det som att vi är väldigt överens om att inte störa den här planen på ganska omfattande underhåll som vi gör, säger Bert-Inge Storck.

Annons

Men Hyresgästföreningen tycker att 2,3 procent är ett högt yrkande?

Läs ocksåMarianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde”

– Ska man komma längre ner så får man göra avkall på underhållet.

Läs också Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” Carina kämpar mot ensamheten Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.