”Kindbergs uttalande har skapat oro”

Östersund Hyresgästföreningen har reagerat på Östersundshems information som sänts ut till hyresgästerna inför årets hyresförhandlingar.

Daniel Kindberg, vd för Östersundshem, skrev i ett pressmeddelande i förra veckan, som citerades i lokala tidningar och lades upp på bostadsbolagets hemsida, att ”hyresnivån inom Östersundshems bestånd ligger klart under övriga fastighetsbolag i regionen”.

Läs: Östersundshem vill höja hyrorna

Läs ocksåRikshem säljer 883 lägenheter i Östersund till nordiska fastighetsjätten Niam

Och Östersundshems svar på Hem & Hyras artikel

Hyresgästföreningen i region Norrland tillbakavisar uttalandet som rent felaktigt. Det är ingen större skillnad mellan Östersundshems och de privata fastighetsägarnas hyresnivåer, enligt Hasse Dahl, Hyresgästföreningens förhandlare i Östersund.

– Efter en kartläggning av hyresnivåerna i Östersund, kan vi konstatera att det är mycket små skillnader i snitthyra mellan privata fastighetsägare och Östersundshem om man jämför rätt saker, alltså tvärtemot vad Kindberg presenterade i sitt pressmeddelande, säger Hasse Dahl i ett pressutskick.

Läs ocksåSD: "Östersundshem prioriterar nyanlända"

–  Vi ser inte heller att den, av Kindberg, angivna snitthyran i Östersunds kommun existerar. Snittet på alla lägenheter vi förhandlar för Östersundshem ligger för 2016 på 948 kronor per kvadratmeter, om vi fått rätt lägenhetslistor från Östersundshem, fortsätter Hasse.

Han och Ann-Christin Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden, menar att Daniel Kindbergs uttalande skapat oro bland hyresgästerna.

– Det är viktigt att vi utgår från rätt beräkningsgrunder och håller oss till den lagstiftning som finns för att ta fram rätt hyra, framförallt inför kommande förhandlingar. Hyresgästföreningen ställer sig och sin kunskap till förfogande om hyresnivåer, inte bara i Östersund och Jämtland utan i hela landet, om så skulle finnas behov av, säger Strömberg.

Läs ocksåÖstersundshem kammade hem nationellt klimatpris

– Skulle det visa sig att Östersundshem har felaktiga hyror på lägenhetsnivå i sitt bestånd så kommer de att rättas till i den systematiska hyressättningen som vi gemensamt arbetar fram, säger hon vidare.

Pressmeddelandet avslutas med:

– Vi ser på framtiden med tillförsikt an och vi ser den potential Östersund har att vidareutvecklas till en stark och hållbar kommun att leva och verka i. Och det vill vi vara en del av i samarbete med både Östersundshem och de privata fastighetsägarna.

Läs också Sponsring för miljoner – här är hela Norrlandslistan Ny vd på plats för Östersundshem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.