HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Klartecken för hyreshus på Friggagatan

Göteborg ​Planerna på drygt 450 nya hyreslägenheter på Friggagatan i centrala Göteborg är nu ett steg närmare att förverkligas. I veckan sade en majoritet av byggnadsnämnden ja till detaljplanen för området.

​Bakom beslutet står socialdemokraterna, folkpartiet och miljöpartiet. Innan detaljplanen slutgiltigt spikas ska den också passera kommunfullmäktige.

Förslaget att riva de nuvarande funkislängorna mellan mosaiska begravningsplatsen och Odinsplatsen och ersätta dem med hyreshus på mellan sex och tio våningar har blivit minst sagt omdiskuterat.
Ett skäl till det är miljöproblemen i området. På Friggagatan passerar, enligt en mätning från år 2004, omkring 18 000 fordon per dygn, varav cirka sex-sju procent består av bussar och lastbilar. Det medför både luftföreningar, buller och säkerhetsrisker för gående och cyklister.
På andra sidan de planerade husen ligger järnvägens bangård och här passerar ungefär 560 spårvagnar och 450 tåg varje dygn och inte heller den verksamheten är direkt ljudlös.
Nu planerar dock kommunen en rad åtgärder för att minska biltrafiken i området, bland annat genom att Friggagatan rustas upp och en särskild bussgata anläggs.
Flera röster har också hävdat att den nuvarande bebyggelsen är så kulturhistoriskt intressant att den bör bevaras och i en debattartikel så sent som för någon vecka sedan dömde Ronny Reinholdsson, tidigare stadsarkitekt i Göteborg, ut den planerade bebyggelsen och varnade för framtida bostadsslum.
Ronny Reinholdsson anser bland annat att husen blir för höga, står för tätt och är kritisk till att solen inte når ner till marken mellan husen och att uteplatserna därför måste ersättas med en gemensam takterrass.
Men byggnadsnämndens majoritet valde alltså ändå att säga ja till detaljplanen, ett beslut som lär glädja Kjell Arefjäll, vd för Stigbergets fastighetsutveckling AB, det bolag som sedan sex år tillbaka planerar för hyresrätter i området.
–  Vi trodde alla skulle ”göra vågen” när vi sade att vi ville bygga små hyresrätter men så har det inte direkt varit, sade Kjell Arefjäll i en tidigare intervju i Hem & Hyra. Men en fördel med den långa väntan är att vi haft rejält med tid att tänka igenom projektet i alla detaljer.
Stigberget vill bygga 452 hyreslägenheter i tio höghus längs gatan. Det handlar om små lägenheter på mellan 1-3 rum och kök, där majoriteten blir enrummare och där entréplanen mot gatan upplåts till butiker.
Om det blir ett slutgiltigt ja till detaljplanen i höst kan bygget komma igång efter årsskiftet och med inflyttning under 2009.

Läs också Forskaren: Nyproduktionen måste minska – "en het potatis" Emil fick sänkt hyra för lägenheten – men betalar över 2000 kronor för parkeringen Få skyddsrum i nya stadsdelar Hyresgäster och unga störs mer än andra – ny studie förvånar forskare Gotlandshems oväntade satsning – vill bygga 500 bostadsrätter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.