Kris i förhandlingarna med Poseidon
Förhandlingarna inleddes redan i höstas sedan Poseidon begärt att få förhandla om en hyreshöjning på 3,3 procent från årsskiftet. Men trots sammanlagt sex förhandlingsomgångar har bolaget bara gått med på små justeringar av sina krav.
Annons
Poseidon anser att höjningen är nödvändig för att klara drift och underhåll. Men det håller inte Hyresgästföreningen med om.
– Bolaget har enligt vår mening och sina egna årsredovisningar ett gott ekonomiskt läge, säger Göran Moberg, förhandlingschef hos Hyresgästföreningen Region Västra Sverige. De har alla lägenheter uthyrda och har under flera år haft höga vinster.
– Att i det läget välja konflikt i stället för att nå en överenskommelse där både hyresgäster och bolag är vinnare framstår som obegripligt, fortsätter Göran Moberg som anser att bolaget inte fullgjort sin förhandlingsskyldighet.
I och med att bolaget nu vänt sig till Hyresmarknadskommittén är förhandlingarna tills vidare avbrutna.
Hyresmarknadskommittén är ett partsammansatt organ som består av representanter för Hyresgästföreningen Riksförbundet och SABO, de allmännyttiga bostadsföretagens organisation. Kommitténs uppgift är att lösa de hyrestvister där parterna inte själva kan komma överens.
Om förhandlingarna har strandat fastställer kommittén en ny hyra som parterna är skyldiga att följa. I det nu aktuella fallet har dock Poseidon inte formellt strandat förhandlingarna utan i stället begärt att kommittén ska medla mellan parterna.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.