HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Lång väntan på ersättning för outhärdligt balkongoljud

Upplands-Bro Cecilia Rönnqvist led av störd nattsömn i flera år på grund av oljud på balkongen vid blåsigt väder. I somras lovade Riksbyggen att de oljudsdrabbade hyresgästerna ska få ersättning för störningarna. "Det känns vansinnigt irriterande att ingenting händer", säger Cecilia Rönnqvist.
Foto: Linda Dahlin
"Jag var helt övertygad om att det var någon som stod på balkongen med en lövblås, så högt lät det", berättar Cecilia Rönnqvist, som felanmälde oljudet redan efter de första nätterna med oljudet hösten 2016.

Första gången hon vaknade av oljudet var hon övertygad om att någon stod på balkongen med en lövblås, så högt lät det. Det var sensommaren/hösten 2016. Sedan dess har hon haft många sömnlösa nätter. Hem & Hyra berättade om det mystiska balkongoljudet i juni förra året.

Cecilia Rönnqvist är en av hyresgästerna på Enbärsvägen i Tibbleängen i Kungsängen som drabbats hårdast av oljudet. Hon har sitt sovrum intill balkongen och oljudet satte igång så fort det var blåsigt ute. Trots mängder av felanmälningar tog det tid innan hyresvärden Riksbyggen tog henne på allvar.

Läs ocksåMystiskt oljud på balkonger stör nattsömnen för hyresgäster

Efter två år fick hon besked från Riksbyggen att balkongen kanske var felkonstruerad. Det visade sig att ljudet uppstod av att vindskydd på balkongerna var slarvigt nitade under byggprocessen och när det blåste i en viss riktning uppstod ljus.

När Hem & Hyra pratade med Håkan Andersson, presschef för Riksbyggen, i juni förra året sa han att Riksbyggen och fastighetsägaren Domestica fonderna var helt ense om att hyresgästerna ska kompenseras för den störning som oljudet gett upphov till. Men än så länge har Cecilia Rönnqvist och de andra drabbade hyresgästerna inte fått något besked om ersättning.

– I slutet av förra året sa Riksbyggen att det bara handlade om en signatur som var kvar. Men än är ingenting klart och det känns som att de vill dra tillbaka löftena. Just nu känns det vansinnigt irriterande att ingenting händer, säger Cecilia Rönnqvist.

Den lokala hyresgästföreningen har varit i dialog med Riksbyggen sedan hösten 2016 och de kräver att de störda hyresgästerna ska få hyresnedsättning retroaktivt.

Hyresgästföreningen Region Stockholm har hjälpt Cecilia Rönnqvist att driva ärendet.

– Vi har krävt att Cecilia ska få tillbaka 30 procent av hyran retroaktivt under de perioder som hon blivit störd. Vi har även börjat att dra fram en överenskommelse som gäller alla hyresgäster som varit drabbade, säger Jens Walderström, jurist på Hyresgästföreningen Region Stockholm.

Riksbyggens ombud, fastighetskonsulten Mikael Bladlund, tog över ärendet i januari. Han har i uppdrag att förhandla om den retroaktiva ersättningen.

– Just nu försöker vi klarlägga vilka hyresgäster som faktiskt är drabbade. Vi har även en diskussion med Hyresgästföreningen om hur ersättningen ska se ut. Jag har inte lämnat något motbud än. Jag hoppas att vi kan komma med bättre information inom två veckor, säger Mikael Bladlund.

Kommer alla drabbade hyresgäster att få ersättning retroaktivt?

– Det vill jag inte uttala mig om i nuläget, säger Mikael Bladlund.

Balkongerna är åtgärdade och Cecilia Rönnqvist har sedan i höstas kunnat sova igen.

– Det är jättestor skillnad nu. Jag får äntligen sova ordentligt. Nu hoppas jag bara på att det ska lösa sig med ersättningen, säger hon.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.