Lena fick rätt i het fråga
På Svarta listan finns just nu fyra ärenden där hyresgäster har fått rätt till nya persienner.
Lena Persson är en av dem. Alla hennes fönster vetter mot väster. Sedan flera persiennsnören gått sönder är det svårt att skärma av solstrålarna.
– Det blir så varmt, så varmt och det hjälper inte att öppna fönstren. Då släpper man bara in mer värme, säger hon.
Hennes hyresvärd hävdade att den inte hade ansvar för persiennerna.
Det är en vanlig situation. Länge har persienner betraktats som lös egendom, som hyresgästen själv får underhålla.
Men på senare år har flera domstolar fastställt att om hyresgästen inte själv har installerat eller tagit över persiennerna blir de automatiskt fastighetsägarens egendom. Därmed har värden ansvar för underhållet.
Ändå är det inte givet att man kan kräva att persiennerna fungerar.
– Om fastighetsägaren säger nej måste hyresgästen kunna visa att lägenheten inte är fullt brukbar utan persienner. Det är hårda beviskrav och det avgörs från fall till fall, berättar Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen.
I Lena Perssons lägenhet bedömde hyresnämnden att det kan bli för varmt. Nu ska hon ha fått nya persienner.
– Jätteskönt! tycker hon.
Har du satt in dem själv eller köpt dem från tidigare hyresgäst så har du själv ansvaret för underhåll.
Fanns de där när du flyttade in och du inte har övertagit dem från tidigare hyresgäst är de värdens egendom.
Då måste du kunna bevisa att problemen med insyn eller värme är så stora att åtgärdsföreläggande kan utdömas.
Kontakta Hyresgästföreningen för råd och hjälp.