Mätning ska ge bättre service

Nyheter Hyresgästföreningen börjar vid årsskiftet mäta hur lång tid handläggarna ägnar åt varje medlemsärende. Syftet är att effektivisera verksamheten och ge bättre service åt medlemmarna, förklarar juristen Susanna Skogsberg som utrett frågan​
Hyresgästföreningen tar varje år emot tusentals klagomål och förfrågningar från medlemmar som resulterar i ärenden.
Det handlar om brister i lägenheten, störningar och andra missförhållanden som medlemmen vill ha föreningens hjälp med att lösa.
Utgångspunkten är att medlemmarna vill att deras ärenden ska hanteras så snabbt som möjligt.
Men i dag finns det ingen statistik som visar hur lång tid handläggarna ägnar åt varje ärende, enligt förbundsjurist Susanna Skogsberg som utrett frågan på uppdrag av Hyresgästföreningens ledningsgrupp.
Det gör det svårt att sätta upp mål för handläggningstiden, förklarar hon.
– Om vi vet hur lång tid ett ärende tar, kan vi analysera vad det beror på och sedan komma fram till hur tiden kan kortas. Givetvis utan att kvaliteten försämras, säger Susanna Skogsberg.
Mätningen kommer att påbörjas i januari nästa år och pågå till och med juni 2010. De regionerna som berörs är Aros-Gävle, Norrland, Mitt och Västra Sverige.
 

Läs också Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus" Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.