Annons

Mätning ska ge bättre service

Nyheter Hyresgästföreningen börjar vid årsskiftet mäta hur lång tid handläggarna ägnar åt varje medlemsärende. Syftet är att effektivisera verksamheten och ge bättre service åt medlemmarna, förklarar juristen Susanna Skogsberg som utrett frågan​
Hyresgästföreningen tar varje år emot tusentals klagomål och förfrågningar från medlemmar som resulterar i ärenden.
Det handlar om brister i lägenheten, störningar och andra missförhållanden som medlemmen vill ha föreningens hjälp med att lösa.
Utgångspunkten är att medlemmarna vill att deras ärenden ska hanteras så snabbt som möjligt.
Men i dag finns det ingen statistik som visar hur lång tid handläggarna ägnar åt varje ärende, enligt förbundsjurist Susanna Skogsberg som utrett frågan på uppdrag av Hyresgästföreningens ledningsgrupp.
Det gör det svårt att sätta upp mål för handläggningstiden, förklarar hon.
– Om vi vet hur lång tid ett ärende tar, kan vi analysera vad det beror på och sedan komma fram till hur tiden kan kortas. Givetvis utan att kvaliteten försämras, säger Susanna Skogsberg.
Mätningen kommer att påbörjas i januari nästa år och pågå till och med juni 2010. De regionerna som berörs är Aros-Gävle, Norrland, Mitt och Västra Sverige.
 

Annons
Annons
Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag" Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt Överturism ett hot mot bostadsmarknaden: "Hyresrätter en krockkudde" Här är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: "Många är oroliga"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.