Nu kommer dörrknackarna från Hyresgästföreningen

Västra Götaland Nu kommer de. Hyresgästföreningens representanter som ska besöka hyresgäster och lära sig mer om hur dessa upplever sitt boende. Med orange ryggsäckar och frågeformuläret i högsta hugg knackar de dörr.
Foto: Kajsa Wedberg
Mathias Larsson, Nils-Olof Larsson och Cajsa Linderoth förbereder veckans kampanjvecka.

Det är Hyresgästföreningens kampanjvecka som i år handlar om att följa upp en enkät som tidigare gjorts i dinvärd.se. Syftet är att möta hyresgäster och ställa följdfrågor om de brister som enkätsvaren har lyft fram för just de hus där de boende lämnat svar. Det handlar också om att få bättre underlag inför förhandlingar om hyran inför nästa år. Genom kampanjen kan man också nå fler än de som svarat på enkäten och chansen att fördjupa svaren som kommit in i enkätsvaren.

Nio grupper med tjänstemän och förtroendevalda ska under veckan besöka bostäder i kommunerna Vänersborg, Töreboda, Uddevalla, Vårgårda, Tanum, Svenljunga, Sotenäs, Strömstad, Skara, Skövde, Lidköping, Mariestad, Mark, Falköping, Dals-Ed, Bollebygd, Borås och Alingsås och de som svarat på enkäten har även meddelats med SMS om att de kan vänta besök.

Läs ocksåBara 7 av 30 rum uthyrda i Västerås första coliving – men Per, Jonte och Ronnie är nöjdaTre män i ett kök. Längst t v i bilden syns en man i grått hår och glasögon som är i färd med att öppna en kylskåpsdörr. I mitten, i kökets hörn, står en kortklippt man med glasögon. Han håller ena handen i fickan och den andra på köksbänken. Längst tv en kortklippt man med mörkt hår som står vid köksön. Han ska precis hälla upp ett glas apelsinjuice. Alla tre ser glada ut.

På måndagsmorgonen packades ryggsäckarna till det 50-tal personer som ska ge sig ut i fält för dörrknackning.

Mycket bullar går det åt när Hyresgästföreningen ska ut och knacka dörr.

– Vatten, frukt och bullar för att dörrknackarna ska orka jobba i timmar. Det är livets nödtorft, säger Nils-Olof Larsson, kommunikatör och Cajsa Linderoth, strateg, när de packar materialet.

– Under vår dörrknackningskampanj ställer vi kompletterande frågor från enkäten och frågar om förslag på lösningar, säger Nils-Olof Larsson.  Och varje person som får besök av Hyresgästföreningens dörrknackare får en informationslapp.

Läs ocksåKritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas interntHyresgästföreningens förbundsstämma 2025.

– Den kan vara bra att sätta upp på kylskåpet, säger han.

Förhoppningen är också att kampanjen även ska ge fler medlemmar och hyresgäster som vill engagera sig och göra boendet bättre.

– Vi ska återkoppla våra resultat till hyresgästerna. Till stor del kommer det att gå via våra medlemmar, som vi når via förhandlingsutskick, men det kan såklart också förekomma trappanslag, bomöten eller i andra former, säger Nils-Olof Larsson. 

Läs ocksåSå ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl”En kvinna med ett papper i handen.
Läs också Familjen tvingas lämna Sverige efter Northvolts konkurs: "Vår son vill stanna här" Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.