Nu kommer dörrknackarna från Hyresgästföreningen

Västra Götaland Nu kommer de. Hyresgästföreningens representanter som ska besöka hyresgäster och lära sig mer om hur dessa upplever sitt boende. Med orange ryggsäckar och frågeformuläret i högsta hugg knackar de dörr.
Foto: Kajsa Wedberg
Mathias Larsson, Nils-Olof Larsson och Cajsa Linderoth förbereder veckans kampanjvecka.

Det är Hyresgästföreningens kampanjvecka som i år handlar om att följa upp en enkät som tidigare gjorts i dinvärd.se. Syftet är att möta hyresgäster och ställa följdfrågor om de brister som enkätsvaren har lyft fram för just de hus där de boende lämnat svar. Det handlar också om att få bättre underlag inför förhandlingar om hyran inför nästa år. Genom kampanjen kan man också nå fler än de som svarat på enkäten och chansen att fördjupa svaren som kommit in i enkätsvaren.

Nio grupper med tjänstemän och förtroendevalda ska under veckan besöka bostäder i kommunerna Vänersborg, Töreboda, Uddevalla, Vårgårda, Tanum, Svenljunga, Sotenäs, Strömstad, Skara, Skövde, Lidköping, Mariestad, Mark, Falköping, Dals-Ed, Bollebygd, Borås och Alingsås och de som svarat på enkäten har även meddelats med SMS om att de kan vänta besök.

Läs ocksåPatrique bor och jobbar i stans äldsta hus: ”En sucker för 1700-tal”

På måndagsmorgonen packades ryggsäckarna till det 50-tal personer som ska ge sig ut i fält för dörrknackning.

Mycket bullar går det åt när Hyresgästföreningen ska ut och knacka dörr.

– Vatten, frukt och bullar för att dörrknackarna ska orka jobba i timmar. Det är livets nödtorft, säger Nils-Olof Larsson, kommunikatör och Cajsa Linderoth, strateg, när de packar materialet.

– Under vår dörrknackningskampanj ställer vi kompletterande frågor från enkäten och frågar om förslag på lösningar, säger Nils-Olof Larsson.  Och varje person som får besök av Hyresgästföreningens dörrknackare får en informationslapp.

Läs ocksåChocken efter Italienresan – sönderbränt kök och krav på 30 000 kronorSystern gick ut ur köket och oljan i wokpannan började brinna. OBS! Bilden är inte från händelsen.

– Den kan vara bra att sätta upp på kylskåpet, säger han.

Förhoppningen är också att kampanjen även ska ge fler medlemmar och hyresgäster som vill engagera sig och göra boendet bättre.

– Vi ska återkoppla våra resultat till hyresgästerna. Till stor del kommer det att gå via våra medlemmar, som vi når via förhandlingsutskick, men det kan såklart också förekomma trappanslag, bomöten eller i andra former, säger Nils-Olof Larsson. 

Läs ocksåRaggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg
Läs också Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” Studenten Valters enda chans att rädda kontraktet – måste själv vräka mannen från sin lägenhet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.