Nytt avtal om badrum

Gävle Efter många diskussioner och långa förhandlingar är ett nytt avtal om badrum klart. Det innebär bland annat att en ny lägre poängnivå införs.

Hyresgästföreningen och kommunala Gavlegårdarna har länge försökt komma överens om ett nytt avtal som reglerar badrumsrenoveringar. Många hyresgäster har tyckt att det både smakat och kostat för mycket när deras badrum gjorts om.

Det nya avtalet, som nu blivit klart, innehåller bland annat en ny nivå på sju poäng. För sju poäng, som motsvarar 300 kronor i månaden och som fasas in under 2-3 år, kan man till exempel istället för kakel välja att ha matta på golvet.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

Nytt blir också att man kan välja att ha badkar som tillval. Det ”kostar” en poäng och läggs på hyran under tio år.

Hyresgästföreningens förhandlingsledare Owe Hellberg hoppas att hyresgästerna ska bli nöjda nu när valmöjligheterna blivit bättre och att ett billigare alternativ har kommit till som många önskat.

Hyresgästerna i Hemsta, vars badrum nu renoveras, har redan valt nivå. 60 procent sa ja till de alternativ som fanns i det gamla avtalet.

Läs ocksåEgna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”

– Men alla får välja om nu så det går att ändra sig, säger Owe Hellberg.

Det nya avtalet gäller omgörning av badrum både i samband med stamrust och ytskiktsrenoveringar, alltså både när hela fastigheten rustas eller när badrum behöbver repareras på grund av skador.

Läs också Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda" Hyresgästs renovering kallas vanvård – kan tvingas flytta: ”Vaknar varje dag i stress”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.