Sena svar i Dalarna

Dalarna ​Hem & Hyra skickade ett mejl med frågor, 25 augusti och påminnelser 31 augusti och 10 september till de kommunala bostadsbolagen i Dalarna och Gävleborgs län. Bara sju av de 24 bolagen svarade inom lagstadgad tid.

​Kommunala bolag ska svara på frågor från journalister och allmänhet inom tre arbetsdagar. När Hem & Hyra ställde frågor och sedan skickade två påminnelser klarade bara en knapp tredjedel av bolagen tidsgränsen.

Bärkehus, Tunabyggen, Gagnefsbostäder, Leksandsbostäder, Orsabostäder, Gamla Byn och Alfta Edsbyns fastighets AB var de kommunala bolag som svarade på Hem & Hyras frågor om löner och ersättningar inom den tid som offentlighetsprincipen menar är rimlig tid, tre arbetsdagar.

Läs också"Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tidEn kvinna och en man vid en trapp och i bakgrunden en blå hissdörr.

Svarade inom en vecka gjorde Bollnäsbostäder, Gavlegårdarna, Hoforshus och Kopparstaden.

Svar inom två veckor: LudvikaHem, Säterbostäder, Nordanstigsbostäder, Hudiksvallsbostäder.

Svar inom tre veckor: Malungshem, Vansbrohem, Rättviksbostäder, Ljusdalshem, Sandvikenhus, Morastrand, Hedemorabostäder.

Läs ocksåFöre detta bostads-vd åtalas för våldtäkt mot barn – "mycket teknisk bevisning"

Svar inom fyra veckor: Faxeholmen och Ockelbogårdar.

Som Hem & Hyra tidigare skrivit berättat har tidningen anmält Faxeholmen och Ockelbogårdar till JO. Bolagen har till januari på sig att förklara varför de inte svarade inom utsatt tid.

Läs också Smällen efter resan: Tvingas betala 400 000 kronor för sönderslagen lägenhet Räddningstjänsten kritiska mot kommunens missbruksboende - hög risk att fler dör Värden bröt upp Rogers källarförråd - skulle vårstäda

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.