Annons

Stopp för hyreshöjning i Skivarp

Skurup Hyresvärden har gjort en del underhåll av radhusen i Skivarp, men långt ifrån tillräckligt, anser Hyresgästföreningen som stoppar årets hyreshöjning.
Hyresgästerna har vänt sig till hyresnämnden för att tvinga fram underhåll av radhuslängan i Skivarp.

Samtidigt som hyresgästerna bland annat kräver ommålade fasader stoppar Hyresgästföreningen årets hyreshöjning. Som Hem & Hyra tidigare berättat menar Hyresgästföreningen att radhusen är dåligt skötta och enligt föreningens senaste besiktning i radhusområdet i Skivarp har hyresvärden förvisso tagit tag i vissa problem, men lämnat allt för mycket ogjort.

– Så länge hyresvärden inte har gjort det vi har krävt, med tanke på husens skick, kan vi inte godkänna någon hyreshöjning, säger Lovisa Prodenius, jurist på Hyresgästföreningen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Läs mer: Kritik mot dåligt underhåll

Annons

För att sätta ytterligare press på hyresvärden, Lial fastigheter, har hyresgästerna, med hjälp av Hyresgästföreningen, vänt sig till hyresnämnden med krav på åtgärdsföreläggande. Det är ett sätt att tvinga fram underhåll.
– Eftersom det inte verkar bli gjort är det vägen vi har valt nu, säger Lovisa Prodenius.

Enligt Hyresgästföreningen flagnar färgen på både staket och fasad.
– Hyresvärden har i och för sig bytt ut träplankor i trapporna och farstubroarna men jag ifrågasätter om det är fackmannamässigt utfört, säger Lovisa Prodenius.

Läs ocksåTrakasserade grannarna med ringklockor om nätterna - nu förlorar kvinnan sitt hemEtt bildmontage med ett hyresavtal, en dörrklocka och en siluett av en kvinna.

Läs mer: Hyresvärden vägrar laga värmepump

Annons

Linda Strömbäck på Lial fastigheter tillbakavisar kritiken. Hon menar att man nu genomfört det underhåll som föreningen efterfrågat och hon efterlyser en fungerande dialog. Enligt henne har hon fått bristande respons från föreningen.
– Jag upplever Hyresgästföreningens agerande som mycket oseriöst och ser det nu som ett personligt angrepp. Jag har löpande redovisat vilka åtgärder vi har vidtagit utan att få någon som helst återkoppling, skriver hon i ett mejl till Hem & Hyra.

Läs också De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa Riskerar förlora sitt hyreskontrakt – hyrde ut åtta nätter via Airbnb Störningsjouren hittade kvinna inlåst i förråd – värden vill vräka en man i huset Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.