Tittarsuccé för hyresgästfilmer

En ung tjej som köpt på sig möbler i väntan på den första lägenheten, en pappa som drömmer om att vuxna sonens rum ska bli ett biljardrum, bagare som köpt en extra ugn för att politikerna lovat att bygga fler bostäder i området. Det är innehållet i de filmer som sedan två veckor tillbaka finns på det videosajten Youtube.
Syftet med filmerna är att skapa intresse för bostadsfrågan, sprida dem i sociala medier och visa att det är många som förväntar sig att politikerna håller vad de lovar.
Av de över en miljon som klickat på någon av de tre filmerna så har över 160 000 personer sett hela. Av dessa har 6 500 gått vidare till kampanjsajten flerhem.nu. Något som Minna Minna Rahko, kommunikatör på Hyresgästföreningen, ser som en extrabonus.
– Tjejen som köper möbler är min personliga favorit och det är också den som fått flest klick, säger Minna Rahko.
Filmerna kommer att få större spridning närmare valet, bland annat via Dagens Nyheters valsajt.
Gå in på Hyresgästföreningens Youtube-kanal för att titta på filmerna. De ligger på plats ett, fyra och fem i ordningen.