Uppdraget: Fred i tvättstugan
Det riktigt lyser om Lemlem Welde Tesfay, flykting från Eritrea, när hon berättar om sitt uppdrag som Ibo-värd, värd för integration i bostadsområdet.
– Det är roligt att kunna hjälpa andra tillrätta. Det gör mig mycket glad, säger hon och ler varmt.
Lemlem och de andra sju Ibo-värdarna har blivit naturliga länkar mellan bostadsföretaget Hedemorabostäder och de många nya invånarna i hyreshusen i framför allt kommundelarna Vikmanshyttan och Långshyttan.
– Grannarna knackar på dörren hemma hos mig när de behöver råd, berättar Lemlem.
– Folk är tacksamma att få hjälp. De flesta i alla fall, skrattar Nidal Fadel, flykting från Syrien.
Tvättstugor och soputrymmen är vanliga konfliktzoner i bostadsområdena. Särskilt när det kommer nyanlända som inte har full koll på hur man beter sig.
Många nya svenskar har aldrig varit i en tvättstuga tidigare, kanske aldrig ens sett en tvättmaskin. Källsortering har de flesta aldrig hört talas om.
Då är det lätt att det blir missuppfattningar om tidsbokningar, överdosering av tvättmedel eller sopor som hamnar i fel kärl.
– Vi får slitningar och spänningar ute i områdena när hyresgästerna märker att det inte fungerar, säger Erik Kristiansson, Hedemorabostäders vd.
Vad är det som gör just tvättstugor till så laddade områden?
– Det är väl att det finns så många olika uppfattningar om vad som är en bra standard, säger Hedemorabostäders Stina Thörnqvist.
– Frågar man tio personer får man tio olika svar, fyller kollegan Gun-Britt Janbjer i.
Röda Korsets Tamara Jokinen, som leder projektet ”Fokus integration”, fick en idé när hon på lektionerna fick höra om de nyanländas osäkerhet och om ilskan och rädslan de mötte från sina grannar.
– Från början kändes det som en galen tanke när vi började prata om att utbilda särskilda värdar för att förebygga konflikter. Men hos Hedemorabostäder förstod de omedelbart vad vi pratade om.
I dag finns det åtta Ibo-värdar som inom ramen för ”Fokus integration” knackar dörr och informerar nyanlända på deras egna språk om hur det går till i tvättstugor och soprum.
Hos Hedemorabostäder är man mycket tacksamma för hjälpen. Arbetet har redan gett tydliga resultat.
– Vi har fått ökad trivsel och minskad irritation, säger Erik Kristiansson.
Röda Korset och Hedemorabostäder fundera nu på att utvidga satsningen till att även omfatta exempelvis trafik och säkerhet.
– Min förhoppning är att det här är någonting som hela Sverige tar efter, säger Tamara Jokinen.