Värden hörde aldrig av sig
När Hem & Hyra intervjuade Wermlands Invests vd Josefin Knarrström Bergh i början av året lovade hon att hyresvärden skulle höra av sig till David och Madelene för att lösa situationen.
Även om hon inte ville kännas vid att hyresvärden kände till att lokalen hyrs ut och även tidigare har hyrts ut som lägenhet, menade hon att de hade ett ansvar för att reda ut situationen eftersom det är farligt att bo i lokal som inte finns registrerad i lägenhetsregistret.
Men ingen från Wermlands Invest kontaktade hyresgästerna David och Madelene.
– Förvaltaren försökte få tag på dem flera gånger utan att lyckas, uppger Josefin Knarrström Bergh.
– Vi har kollat alla missade samtal. Ingen från Wermlands Invest har sökt oss, säger David och Madelene.
På grund av den osäkra situationen både när det gäller säkerhet och besittningsskydd började de söka efter en ny bostad på egen hand.
De fick napp hos en annan hyresvärd och kan nu flytta in redan 1 april.
Första beskedet var att de skulle tvingas betala dubbla hyror under en tre månader lång uppsägningstid.
– Det kändes extra surt att fortsätta betala hyra för en bostad som man egentligen inte kan bo i, säger Madelene.
Men i måndags ordnade det sig. Wermlands Invest hörde då av sig och meddelade att paret slipper betala hyra för april och maj om de bara är ute före mars månads utgång.
– Det löste sig jättebra till sist.
Hyresgästföreningens Anna Nykvist tycker att den tre månader långa uppsägningstiden visar tydligt att värden räknat lokalen som en bostad då den normala uppsägningstid för en lokal är nio månader.
Något som går i linje med att hyran är anpassad för bostad och att höjningarna har följt de andra lägenheterna.
– Från vår sida har vi alltid nio månaders uppsägningstid enligt hyreslagen. Men det händer ibland att vi i avtalen skriver kortare uppsägningstid för små lokaler som i det aktuella fallet, säger Josefin Knarrström Bergh.
Att företaget inte hörde av sig till David och Madelene som utlovat förklarar hon alltså med att förvaltaren inte lyckades få tag på paret.
– När kontoret fick kontakt med hyresgästerna hade det redan löst sig för dem. Då behövde de inte vår hjälp förutom att vi kunde ge dem goda rekommendationer.