HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Odla mat i ditt fönster – så kommer du igång

Tips & Råd ​Gör din egen energikick genom att odla nyttiga groddar och grönsakeri fönsterkarmen. Hem & Hyra tipsar dig om nyttigheter som är enkla att odla och hur du kommer i gång.

​Vårvintern är verkligen längtans tider. Men det går enkelt att tjuvstarta i fönsterkarmen. Odla vitlök –  en av världens nyttigaste grönsaker, eller satsa på att grodda fröer.

I groddarna finns fröets energi samlad och som mest kraftfull är den just när fröet grott. Genom att äta vitamin- och mineralspäckade grödor blir du automatiskt piggare, och håller dig dessutom friskare!

Läs ocksåBefria barnen från paddan – lär dem att odla

När du odlar själv är det heller ingen konst att äta ekologiskt och giftfritt, du låter bara bli konstgödning och besprutning.

 
Så enkelt odlar du din egen vitlök:
  1. Köp en fin vitlök och dela den i klyftor.
  2. Sätt klyftorna med den lilla spetsen upp i en kruka med jord.
  3. Sätt dem tätt utan att de rör vid varandra.
  4. Fyll på med jord så att klyftorna precis täcks.
  5. Vattna.
  6. Blasten som kommer upp kan du klippa och ha på salladen, på en omelett eller smörgås.
 
Så enkelt gror du egna frön:
  1.  Blötlägg 13 matskedar frön i dubbelt så mycket vatten över natten.
  2. Sila vattnet och skölj fröna i kallt vatten.
  3. Lägg dem i en glasburk med vid öppning och täck öppningen med tyg som du fäster med gummiband. Ställ burken upp och ned, helst mörkt.
  4. Skölj fröna dagligen på detta sätt tills groddarna växt ut. Ställ då fram burken i fönsterkarmen så att groddarna får ljus. Efter en eller två dagar är de klara att äta. De klarar sig upp till en vecka i kylskåp. Fortsätt gärna skölja dem dagligen.

Bra frön att grodda:

  • Alfalfa (blålusern)
  • mungböna
  • vete
  • rättika
  • rädisa
  • broccoli
  • lök
  • senap
  • solros.

Fakta: 6 nyttiga odlingstips

Groddar innehåller mycket energi, bland annat i form av mineraler, aminosyror och vitaminer.
Alfalfa innehåller fytoöstrogen, som är bra mot till exempel klimakteriebesvär.
Mungbönor är rika på bland annat folsyra vilket är särskilt nyttigt för gravida, ammande och rökare.
Vetegroddar är rika på B-vitaminer som minskar stressymtom.
Lök. Kan förebygga sjukdomar. Genom att äta lök minskar risken för cancer, blodpropp och åderförkalkning, det sänker blodtryck och skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.
Blåbär har visat sig ha många goda egenskaper och är det överlägset nyttigaste bäret. Och så är det så gott!

Läs också Så skaffar du trädgård som trångbodd Så varar tulpanerna längre Så ger du dina växter rätt näring Odla egen citrus i kruka

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.