Annons

Experiment i Orsa: Alla får påhälsning

Orsa Hyresgästföreningen testar ett nytt grepp nu när det ska göras bostadspolitiskt program i Orsa. Samtliga tusen lägenheter i dalakommunen får besök av dörrknackare.
Foto: Tony Molin
Tony Molin ska tillsammans med andra ideellt arbetande medlemmar i Hyresgästföreningen knacka dörr hos alla hyresgäster i Orsa för att samla in uppgifter om vilka frågor föreningen ska driva. Foto: Privat.

De bostadspolitiska programmen ligger till grund för vilka frågor Hyresgästföreningen driver på den lokala nivån. Det kan handla om allt från bostädernas standard till var bussarna stannar och var det skulle behövas en ny förskola.

Normalt sker förankringen i styrelsekretsen eller möjligen på fullmäktigemöten. Ofta präglas innehållet av vad Hyresgästföreningen står för centralt.

Men nu när det är aktuellt med ett nytt program för Orsa kommun ska samtliga hyresgäster bli uppsökta och uppmuntrade att tycka till.

Det är första gången någonsin som Hyresgästföreningen går ut så brett. Blir det lyckat kommer arbetssättet att användas även på andra orter.

– Vi vill bli en ännu tydligare röst för hyresgästerna i samhällsfrågor. För att vi ska vara relevanta på den lokala nivån, i det här fallet Orsa, måste vi driva de frågor som hyresgästerna vill att vi ska driva, säger Jacob Höglund, opinionsbildare i mittregionen.

Försöket med det så kallad dialogprogrammet i Orsa sker i två steg. Först får hyresgästerna tycka till på bostadsmöten.

– Då pejlar vi stämningen, säger Tony Molin, ordförande för Hyresgästföreningen Siljansbygden.

Utifrån vad som kommer fram sammanställs ett antal frågor som droppas ned i brevinkasten och som hyresgästernas ombeds att skriva ned sina åsikter och funderingar om.

Därefter går företrädare för Hyresgästföreningen ut och knackar dörr i samtliga lägenheter Orsa och plockar in svaren på frågorna.

Låter som ett jättejobb?

– Ja, men vi är många som hjälps åt och vi räknar inte med att det ska behöva ta mer än två minuter per dörr eftersom vi skickat ut frågorna i förväg, säger Tony Molin.

Vad är fördelen med att knacka dörr i stället för att bara skicka med svarskuvert?

– Vi räknar med att få högre svarsfrekvens på det här sättet. Därmed får vi en mer representativ bild av vad hyresgästerna vill.  

Förutom att få ett så bra underlag som möjligt för det bostadspolitiska programmet ser Hyresgästföreningen ytterligare en vinst med att springa upp och ned i trapporna. Nämligen att organisationen ska bli mer känd.

– Vi vill vara transparanta. När vi kommer tillbaka och återkopplar får hyresgästerna möta ett ansikte, säger Jacob Höglund.

Anledningen till att Hyresgästföreningen valt ut just Orsa för det här försöket är att kommunen är tillräckligt liten för att det ska vara praktiskt genomförbart att hälsa på hos alla.

– Dessutom har vi en aktiv och drivande förening med stort intresse för samhällsfrågor i Siljansbygden.

 

 


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.