Hyresförhandlingar kräver stora öron

Hudiksvall Gör Kurt och Monica ett dåligt jobb får grannarna mindre pengar i plånboken. De har nämligen tagit på sig ansvaret att föra hyresgästernas talan när det ska hyresförhandlas.
Kurt Östberg och Monica Flöjt hyresförhandlar för sina grannar. För att göra ett bra jobb krävs lyhördhet och att vara väl påläst. Foto: MATS JONSSON

Sju av Gävleborgs läns kommunala hyror var färdigförhandlade innan julhelgerna. I två av dem blev det nollavtal, Ljusdal och Söderhamn. Hyresgästföreningen har hittills varit nöjda med resultaten av förhandlingarna och tre återstår: Gävle vars avtal gäller från 1 mars, Ockelbo och Monica Flöjts och Kurt Östbergs hemkommun, Hudiksvall.

Monica och Kurt såg till att vara väl pålästa när hyresförhandlingarna startade i höstas. De skaffade sig koll på räntepunkter, taxenivåer och andra faktorer som påverkar hyresvärdens ekonomi.
Framför allt har de ägnat tid åt att känna av stämningen bland grannar och andra hyresgäster.

Läs ocksåUnik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030Christian Kylin, vd på Halmstads kommunala bostadsbolag HFAB.

– Det gäller att ha stora öron i det här uppdraget, skrattar Monica Flöjt, som ingår i stora förhandlingsdelegationen i Hudiksvall.

– Alla vill ha ett nollresultat i år. Det är också vad vi jobbar för, säger Kurt Östberg, ordförande i stora delegationen och medlem i lilla delegationen i Hudiksvall.

Resultatet av deras arbete påverkar direkt privatekonomin för cirka 8 000 Hudiksvallsbor. Misslyckas Kurt, Monica och de andra får grannarna mindre pengar att handla mat och kläder för.

Läs ocksåHyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt”En tudelad bild. Den t v föreställer Uppsalahems kontor. En gul husfasd md en trappa upp till entrén. Till vänster i bilden syns loggan på husfasaden. Bilden till höger är en porträttbild på en kvinna runt 60 år. Hon har mörkt, långt mittbenat hår och svarta rektangulära glasögon med rundade hörn. Hon tittar in i kameran.

– Det är ett ansvar som jag tar på största allvar. Men det är inget som skrämmer mig. Jag har fått bra utbildning och känner mig trygg, säger Monica.

Visst händer det att både hon och Kurt får pikar av hyresgäster som inte är helt nöjda. Men det är inget som de båda ideellt arbetande medlemmarna i Hyresgästföreningen tar personligt.

– Det rinner av mig. Jag förstår ju att ingen vill betala mer hyra, säger Kurt Östberg.

Läs ocksåIlska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar”Tre hyresgäster har samlats på en balkong i en risigt skött fastighet i Värmland.

Sin roll i lilla förhandlingsdelegationen med fem medlemmar beskriver han som en budbärare till stora delegationen med 18 medlemmar. Det är där besluten tas om att acceptera eller fortsätta förhandla.

Under själva förhandlingarna är det oftast den anställde förhandlaren som för Hyresgästföreningens talan efter att ha pratat ihop sig med de förtroendevalda.

– Om fem-sex pratar i munnen på varandra blir vi inte trovärdiga. Då har vi gett motparten ett övertag.

Vad är ett bra resultat?
– Ingen ska gå ut som förlorare. Båda ska känna sig som vinnare, säger Kurt Östberg.

Fakta: Nya hyror 2016
Bostadsföretag Hyreshöjning 2016
Faxeholmen 0,0
Ljusdalshem 0,0
Aefab 0,7
Bollnäsbostäder 0,8
Hoforshus 0,8
Nordanstigsbostäder 0,8
Sandvikenhus 0,8
Läs också Värden som tröttnade på Fastighetsägarna – "Krav som hyresgästerna inte har råd med" Rekordhöga hyreskrav i Stockholm och på Gotland – privatvärdar vill höja hyran med upp till 15,4 procent

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.