Annons

Tv-kampanj påverkade ett fåtal

Norrköping Två års kampanj med tv-reklam har bara lyckats påverka ett fåtal politiker i Norrköping. Samtidigt vägrar Hyresgästföreningen avslöja kostnaden, visar Hem & Hyras granskning.
Foto: Jenny Knutsson
Fyra olika reklamfilmer har producerats för kampanjen.

Kampanjen ”Ska det se ut så här?” sjösattes hösten 2011 med målet att Norrköpings kommun ska minska vinstuttagen ur Hyresbostäder och i stället låta pengarna användas till underhåll. Men Hem & Hyras undersökning bland ledamöter i kommunfullmäktige visar att kampanjen inte haft någon större effekt hos dem som sitter vid makten.

Majoriteten, 70 procent av politikerna, anser inte att man tagit ut för mycket pengar ur bolaget. Nästan 75 procent tror inte kampanjen kommer leda till en förändring av fortsatta vinstuttag och 85 procent av ledamöterna har inte påverkats och ändrat sin uppfattning.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Jag är inte förvånad. Kampanjen har ju riktat sig mot kommunpolitiker och då vore det ju lustigt om de tyckte att det var bra att vi drivit en kampanj mot dem, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen i region Sydost.

Har ni lyckats med kampanjen när 85 procent inte har påverkats av den?

– Ja, men man kan också säga att 15 procent har ändrat uppfattning. Sedan har ju kommunpolitiker en tendens att inte säga att de ändrat sig för att någon annan sagt att de gjort fel.

Läs också

Enligt undersökningen finns ett stort politiskt stöd för fortsatta vinstuttag ur Hyresbostäder och under hösten fattade Norrköpings kommun beslut att öka uttagen de kommande åren, från 15,3 miljoner kronor nästa år till 16,4 miljoner år 2017. Men Björn Johansson anser ändå att kampanjen varit lyckad.

Annons

– Vi har lyft frågan, tagit strid för den och alla kommunpolitiker känner till den. Frågan är uppe på agendan, säger han.

Förra året satsade Hyresgästföreningen i region Sydost över sju miljoner kronor på pr, reklam och information, en ökning med två miljoner mot tidigare år. För kampanjen ”Ska det se ut så här” har föreningen köpt reklam både i tv och i radio. Men för hur mycket vill man inte avslöja.

Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

– Det är ju ett avtal vi har och det kan inte vi avslöja kostnaden för. Det försämrar våra möjligheter att få bra avtal, säger Björn Johansson.

Har inte medlemmarna rätt att få veta det?

– Det kan medlemmarna se i vårt årsbokslut vad vi lägger på opinionsbildning, men varje enskilt avtal kan vi inte gå ut med.

I förra årets redovisning finns punkten ”Profilkoncept TV4” för 1,7 miljoner. Är det där reklamfilmerna ligger?

Annons

– Ja, men där är Hyrskattekampanjen den stora delen.

– Vi tittar ju på hur många träffar vi får. Jag tror du har en kostnad på 1,20–1,40 kronor för ett flygblad, här kostar det sju öre per träff.

Hur många har ni nått då?

– Jag har inte det i huvudet nu. De har ju visats vid flera tillfällen med olika resultat, säger Björn Johansson.

Fakta: Så svarade politikerna

Totalt 64 av de 85 fullmäktigeledamöterna deltog i undersökningen som genomförts både via webb och per telefon. Hela resultatet finns att läsa här: Resultat av enkätundersökning.

Fakta: Citat hämtade ur Hem & Hyras enkät.

”Hyresgästföreningen förlorar tyvärr själva i trovärdighet när man bedriver en kampanj med personangrepp och fult smutskastningsfokus. Beklagligt då jag tycker att Hyresgästföreningen är viktiga opinionsbildare.”Eva Vikmång (S)

”Jag tycker att de ska fortsätta kampanjen, de ska inte nöja sig förrän de har fått en ändring.”Helena Andersson (M)

”Kampanjen är mycket onyanserad och bygger på en ofullständig bild av förhållandet mellan ägaren och bolaget.”Bengt Cete (MP)

”Flera ledamöter har nu gått ur Hyresgästföreningen. De vill inte längre vara medlemmar i en organisation som lägger så mycket av medlemmarnas pengar på snedvridna reklamkampanjer. Hur mycket pengar har man lagt på detta?”Mona Olsson (V)

”Kan tänka mig ett temporärt stopp för vinstuttag så att man kan komma i kapp med underhållsbehovet.”Lars-Göran Arvidsson (KD)

”Jag har inte tänkt så mycket på det hela förut, men kampanjen har fått mig att fundera över Hyresbostäders ekonomi och om inte kommunen tar ut för mycket.”Sylva Bjurhamn Hedell (FP)

Läs också Norrköpingshyror höjs med 5,3 procent: "Inget att bli lycklig över" Anitas värd vill höja hyran med 11 procent: ”Helt orimligt” Bäst i hela landet – medlemmarna ökar i rekordfart

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.