Annons

Fog för kökritik medger EHB

Enköping EHB inför nu extra bemanning en kväll i veckan för att hjälpa datorovana Enköpingsbor med ärenden som rör bostadskön. Företaget medger att allt inte fungerat som det borde.

Hem & Hyra berättade tidigare i veckan, läs här, om kritiken som riktats mot Uppsala och Enköpings nya, gemensamma bostadsförmedling.

Sedan Uppsala Bostadsförmedling, som den heter, startades 1 juni har många reagerat mot att det kostar 290 kronor per år att köa och att det inte varit möjligt för medsökande att ta med sig sina poäng från det gamla systemet.

Men framför allt har kritiken handlat om att alla aktiviteter i det nya systemet kräver att den köande har tillgång till internet och egen e-postadress.

Personer som saknar vana av att använda datorer eller smarta telefoner har känt sig åsidosatta. Reaktionerna har blivit så starka att Diskrimineringsombudsmannen, DO, nu beslutat följa utvecklingen.

I ett svar på kritiken har Enköpings Hyresbostäder gått ut på sin hemsida och informerat om att det finns två datorer att låna i receptionen.

På tisdagskvällar ska EHB från och med nu dessutom ha extra personal på plats under ett par timmar för att hjälpa ovana användare av IT-hjälpmedel med att skaffa sig e-postadress, registrera sig i kön och att söka efter bostäder.

En annan sak som bostadssökande i Enköping alltså reagerat över är att medsökande i det gamla systemet inte kunde ta med sig sin kötid från EHS:s bostadskö till Uppsala Bostadsförmedling. Det ska nu  vara åtgärdat.

På sin hemsida bekräftar EHB att det funnits grund för en del av kritiken mot det nya kösystemet som tog i bruk för en månad sedan.

”Det har varit en lärorik process och vi har på vägen upptäckt att vissa saker inte fungerat som det borde vilket vi jobbat med för att rätta till”, skriver bostadsföretaget i sin information till hyresgästerna.

 

 

 

 


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.