Annons

Så vill bostadsbolagen i Västmanland uppfattas

Västmanland Salabostäder ska vara bäst i regio­nen medan Hallstahem håller dörren öppen. Hem & Hyra har tittat närmare på vad hyresvärd­arna själva vill stå för.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för, säger han.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Annons
Läs ocksåHyresgästerna går samman för att rädda sina uteplatser: ”Vi vill bara ha trygghet”

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.

Salabostäder jobbar efter en vision. Nämligen att vara regionens bästa bostadsbolag med fokus på långsiktig hållbarhet. Hallstahem har valt devisen ”håller dörren öppen”.

– Det betyder att vi ska vara tillgängliga och att hyresgästerna alltid ska känna sig välkomna hos oss. Om vi lyckas? Ja, det tyder resultaten av kundundersökningar på, säger vd:n Per Arne Gunnarsson. 

Läs ocksåHär är värdarnas metoder för att upptäcka svartuthyrning - röda kalsonger bevis när Arman skulle vräkasBildkollage med en ryggtavla i blå jacka och röd stickad mössa. En husfasad med balkonger och ett förstoringsglas i vilket man ser fingrar som håller en penna och skriver på ett andrahandsavtal.

Mimers kärnvärden är omtänke, nytänkande och engagemang. 

Annons

– Engagemang och omtanke stämmer bra. Generellt är jag helnöjd med Mimer som hyresvärd även om det ibland kan vara väl kallt i lägenheterna, säger hyresgästen Hans ”Katten” Johansson, känd idrottsprofil i Västerås.

Han har bott i samma hus i Skiljebo, men i fyra olika lägenheter, under 48 år.

– Vi har väldigt bra relationer med kvartsvärdarna och servicen är bra. Mimer verkar vara mån om sina hyresgäster. Men sedan är det väl ingen som är nöjd med hyran. Den tycker man alltid är för hög, säger han.

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” 16 500 hushåll får vänta på besked om hyran efter flera strandningar Diakonen Giselle: ”Alla vinner om man hjälper någon att undvika vräkning”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.