Annons

Äldre umekvinna fick skyhög elräkning

Umeå Den 82-åriga kvinnan trodde inte sina ögon när elräkningen från Umeå energi damp ner i brevlådan. Kvinnan skulle betala nära 14 000 kronor. ”Jag kunde inte sova, hela min pension skulle gå åt till elen”, säger kvinnan som till slut fick hjälp av Hyresgästföreningen.

​I oktober kom räkningen som fick den 82-åriga kvinnan från Umeå att börja fundera på om hon verkligen läste rätt. Umeå energi ville ha 13 842 kronor för hushållselen, istället för tidigare månader när kvinnan betalat några hundra.

Annons
 
– Det första jag tänkte var, ser jag rätt eller inte, det måste vara felskrivet. Men sedan insåg jag att något måste vara fel, berättar kvinnan som genast tog kontakt med Umeå Energi.
 
Enligt kvinnan fick hon ingen respons från bolaget som menade att hennes mätare visade att hon förbrukat el för denna summa. Umeå energi skulle dock skicka ut någon för att kolla en gång till.
 
– Men sedan hörde jag ingenting mer från dem och räkningen skulle vara betald den andra november. Jag blev så nervös, visste inte vart jag skulle vända mig för att få hjälp. Dottern tyckte att jag skulle ringa Hyresgästföreningen.
 
Det gjorde kvinnan och fick hjälp med att skriva ett brev till Umeå Energi där den höga elfakturan bestreds. I går kom svaret från Umeå energi som stryker fakturan och kommer att skicka en ny på 661 kronor istället.
 
– Det var en glädjens dag. Jag blev så himla glad att jag skulle vilja ta ner en stjärna och ge till Hyresgästföreningen. Men jag vet fortfarande inte hur det kunde bli så fel och Umeå Energi har inte ens bett om ursäkt.
Elisabeth Löfgren, kundservicechef på Umeå Energi, beklagar det inträffade och säger att bolaget haft en del inkörningsproblem sedan första juli när riksdagsbeslutet om elavläsning varje månad trädde i kraft.
 
– För oss har det inneburit stora förändringar, med nya system och nytt förhållningssätt och jag har förstått att det inte bara är vårt bolag som haft liknande problem. Men jag tycker att vi direkt hon ringde till oss borde ha sett att fakturan måste ha varit felaktig. Vi skulle redan då ha sagt åt henne att strunta i den, säger Elisabeth Löfgren.
 
Kvinnans elräkning grundade sig på en beräknad mätarställning och inte den faktiska. Löfgren säger att fel som uppstår vid beräkningarna genast rättas till när elmätarna verkligen läses av.
 
När sker denna korrigering?
– Det är svårt att säga, men i värsta fall tror jag att det skulle kunna ta en till två månader.
 
Kvinnan skulle alltså ha varit tvungen att betala räkningen och sedan vänta på att det korrigerades någon månad senare?
– Ja, i värsta fall skulle det ha blivit så. Det här är ju mycket olyckligt givetvis, varken vi eller kunderna vill att detta ska ske. Vi rättar givetvis till alla fel vi upptäcker nu i inkörningsfasen med de nya systemen så att de inte ska ske igen, säger Elisabeth Löfgren.
 
Fakta:
2004 beslutade riksdagen att Sveriges fem miljoner elabonnenter skulle få sin elförbrukning avläst varje månad för att på så sätt kunna få ett grepp om den egna elkonsumtionen. Med beslutet hoppades politikerna kunna sänka elförbrukningen. Det nya systemet trädde i kraft den första juli i år.

Annons
Läs också Guide till hemförsäkringar Hyresgästen stal el från tvättstugan – nu riskerar han att bli vräkt Virginia är expert på att spara el – här är hennes bästa tips Luftvärmepumpen sänker Bertils elnota - "Hoppas vi får ner kostnaden med tre fjärdedelar" Värden fixade inte uttaget – två år med elchocker för Carina Sladdar och slangar hänger kors och tvärs – anses vara säkert

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.