Annons

Värden fixade inte uttaget – två år med elchocker för Carina

Östersund Carina Lindholm felanmälde eluttaget gång på gång. Men Rikshem tog henne inte på allvar. Istället beskylldes Carina för att själv orsaka elstötarna. När elektrikern kom efter två år, tog det honom två minuter att konstatera två saker: Att kontakten var trasig. Och att Carina kunde ha dött.
Foto: Åsa Eriksson
Den felande kontakten hade kunnat kosta Carina Lindholm, 62, livet – eller någon annans.

Carina står i köket och bakar. Hon gillar matlagning och rör gärna i grytorna. Även om hon oftast lagar till sig själv numera efter att barnen flyttat ut.

Idag blir det kanelbullar. Hela köket doftar nybakat. Carina filmar bakverken med mobilen och skickar till sonen Patrik som bor bara ett stenkast bort.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

”Hej! Jag har bakat kanelbullar! Kom och hämta en påse om du är sugen!”

Och det är klart att han inte säger nej till mammas bullar. ”Jag kommer!” skriver han tillbaka.

Carina städar undan i köket och tar tag i bakmaskinen på diskbänken…

Läs ocksåFick elstöt av handdukstork – värd ger hyresgäster 2,4 miljoner i kompensation för brister

Aj!

Carina hade just tagit ut bullarna ur ugnen när hon fick ström genom kroppen.

… och får sig en rejäl stöt som får henne att tumla baklänges.

När Carina berättar om upplevelsen är själva känslan svår att sätta ord på, tycker hon. Men ont, det gör det.

Läs ocksåTovas lägenhet fattade eld på grund av gammal el

– Jag kände strömmen rakt genom handen och ut i fingrarna. Det brände liksom till och jag minns att jag hoppade bakåt av smällen. Stöten var kraftig, snarare som en elchock.

Det här var heller inte första gången hon fick ström i sig. Det hade hänt många gånger förut. Men den här blev den sista.

Den nya armaturen ser ungefär likadan ut som den förra. Med den skillnaden att den inte är strömförande.

Vi tar historien från början. Och backar tiden två och ett halvt år. Då Carina skrev sin första felanmälan till hyresvärden Rikshem i Östersund:

11 juni 2018. Ärende nr: 180611:110.

Beskrivning: Armatur diskbänk trasig, luktar bränt när jag använder eluttagen.

När anmälan når Rikshem skickar de en vaktmästare till Carinas adress på Odenskogsvägen.

Inte en elektriker.

– Vaktmästaren säger att det inte är något fel på armaturen och åker härifrån, berättar Carina.

Problemet består. Carina och andra besökare får stötar när de tar på vattenkokare, elvisp och köksmaskiner som står på diskbänken.

– Dessutom kittlade det när man tog direkt i armaturen med elkontakten, säger Carina.

Hon tänker att det kanske är något galet med hennes köksutrustning – eftersom vaktmästaren intygat att det inte är fel på elen. Carina köper en ny kaffebryggare och testar. Men det gör ingen skillnad.

Carina vänder sig till Rikshem igen. Hon hänvisas till vaktmästaren.

– Han säger åt mig att jag inte ska ha vattenkokaren under armaturen, för att ångan stiger uppåt och kan ge de problem som jag beskrivit.

Dessutom serveras hon en teori om att felet kan ha med statisk elektricitet att göra. Om Carina använder mjuka sockor eller tofflor kan de i friktion mot plastgolvet alstra elektricitet och orsaka stötar via diskbänken i plåt.

Enligt vaktmästarens erfarenheter och kunskaper alltså. Inte en elektrikers.

Carina känner sig inte övertygad, men hon avvaktar lite till. Och noterar samtidigt att de obehagliga stötarna blir allt kraftigare, och alltmer smärtsamma.

Annons

Efter att ha stått ut ett tag till uppmärksammar Carina Rikshem återigen att problemet inte löst sig och att hon vill att någon kunnig och utbildad inom el ska titta på armaturen under köksskåpet.

Men värden agerar fortfarande inte.

Det tog inte timmar för Rikshem att fixa elfelet. Det tog dagar, månader och år.

Så kommer då dagen då Carina bakade bullar och sonen kom förbi. Den 16 november 2020.

– Min son blev skogstokig när jag berättade att jag hade fått en sån där otäck stöt igen. Om inte Rikshem skickade en elektriker nu på studs så skulle han själv bekosta en, sa han.

Carina gör en anmälan, för vilken gång i raden minns hon inte längre. Är det den femte kanske?

Vaktmästaren ringer upp. Inte en elektriker.

– Han säger: ”Du har väl inte vattenkokaren under armaturen?”

Då får Carina nog.

Den här gången står hon på sig och vägrar låta sig övertalas om att det var hennes eget fel att hon fått otaliga stötar i över två år. Hon kräver att någon professionell undersöker saken.

Nu kommer en elektriker.

Han konstaterar direkt att armaturen med eluttag är trasigt.

– Eftersom jag inte riktigt visste vad det innebar skojade jag lite och sa: ”Hade jag kunnat få krulligt hår då menar du?”

Men elektrikern skrattar inte.

– Nej. Du hade kunnat dö, säger han och ser väldigt allvarlig ut.

Elektrikern vill att Carina ska skriva ner exakt vad han sagt om felet för att göra en anmälan till Elsäkerhetsverket.

”Armaturen ojordad, återledningskabeln till strömmen har nästan brunnit av. Nollan och jorden ska ha kontakt.”

Men var då elfelet så allvarligt som elektrikern hos Carina påstod?

Hem & Hyra ringer upp Markus Peuhkuri som jobbat som auktoriserad elektriker i 20 år. Idag anställd på el- och teknikföretaget Midroc.

När han får höra Carinas notering och vad elektrikern sagt bekräftar han allvaret och den hälsofara som hon utsatts för.

Elektriker Markus Peuhkuri.

– I och med att plåt är strömförande och vatten ledande så är elfel extra farligt i kök och badrum. Och det är också där de flesta dödsolyckor kopplat till el sker.

Så vad hade kunnat hända?

– Om Carina tagit i armaturen och kranen samtidigt så hon fick en elchock kunde musklerna ha börjat krampa så hon inte kunnat släppa taget. Det allra värsta som kan hända då är ju att hjärtat kokar av strömmen genom kroppen så att man dör.

Hur farligt är det att utsättas för stötar och elchocker?

Annons

– Har man fått en rejäl stöt ska man åka till sjukhus och kolla EKG. Vi talar om 230 volt här och det är inte att leka med. Det finns absolut en risk för fysiska skador på blodkärl och njurar och även känselbortfall. Har man fått ström genom kroppen så bör man göra en hälsokontroll, säger elektriker Markus Peuhkuri.

Carina Lindholm bor på Odenskogsvägen i Östersund.

Så hur kunde Rikshem låta sin hyresgäst Carina Lindholm drabbas av ständiga elstötar i nästan två och ett halvt år? Varför skickade de inte en elektriker på en gång?

Det får André Norberg, fastighetschef på Rikshem i Östersund, svara på.

– Jo, jag känner till det här fallet och först och främst vill jag säga att min ståndpunkt är att vi gjort fel. Handlar det om ett komplicerat elfel, eller om man misstänker att det kan vara det, så ska vi givetvis ta dit en elektriker. På en gång.

Så varför gjorde ni inte det?
– Det är svårt att säga varför vi missat detta och inte reagerade när felanmälningen togs emot. Jag ber om ursäkt för att våra rutiner inte fungerat här. Det är inte en teknikers sak att hantera ett elfel, utan vi skulle ha kontrollerat saken med elfirma från början.

Har du pratat med Carina själv?
– Ja, jag har ringt henne och jag förstår hennes frustration över att hon haft problem under så lång tid.

Det kanske inte främst handlar om frustration utan snarare det faktum att hon utsattes för livsfara i flera år i ett hem som hon trodde var tryggt att bo i…?
– Vi har nu säkerställt att det här inte upprepas i framtiden. Vi ska vara mer noggranna med rutinerna framöver, och det skulle vi i Carinas fall ha varit redan från början förstås.

Mer än det har inte André Norberg att säga om saken idag.

Fastighetschef André Norberg.

I samtalet med Carina i november erbjöd han däremot en återbetalning av hyra med 700 kronor för att hon inte kunnat nyttja armaturen och eluttaget på mer än två år.

– ”Inte kunnat nyttja!” Det var ju precis det jag fortsatte göra för att de hela tiden sa att det inte var farligt, utbrister Carina när samtalet med fastighetschefen kommer på tal.

De utlovade pengarna från hyresvärden har hon inte sett till. Ingen ursäkt heller.

– Det är rent kränkande faktiskt. Hur kan de behandla sina hyresgäster så?

Carinas armatur är inte längre strömförande, men även om faran är över så blir hon inte kvitt obehaget över det som varit.

– Första veckorna efter att elektrikern berättade hur det egentligen låg till hade jag ångest och väldigt svårt att sova. Nu mår jag lite bättre, men känner mig både ledsen och arg över vad som hade kunnat hända och hur ärendet har skötts.

Carina plågas mest av tanken på om någon annan än hon hade drabbats.

– Jag tänker på alla de tillfällen då det hade kunnat gå illa. Som när min syster var här på besök. Hon far ju runt med en blöt disktrasa mest överallt. Och hennes barn… om det hänt dem något, det hade man ju aldrig kunnat förlåta sig själv för.

Carinas egna barn förlorade sin pappa hastigt i en olycka när de var små. Det är längesedan nu, men händelsen gör sig åter igen påmind när tankarna kretsar kring vad som kunde ha hänt henne själv.

– Då hade barnen fått lida igen.

Tankarna går också till grannarna. För Carina känner sig inte övertygad om att Rikshem verkligen har ändrat sina rutiner.

– Tänk om någon annan hyresgäst just nu lever i livsfara. Utan att veta om det.

Fakta: Så här funkar Elsäkerhetsverket

Carina Lindholm har gjort en anmälan till Elsäkerhetsverket, som samlar in nationella data om elsäkerhet.

Elsäkerhetsverket är en svensk förvaltningsmyndighet för tekniska säkerhetsfrågor inom elområdet och sorterar under Infrastrukturdepartementet. Elsäkerhetsverket bildades år 1993.

Alla som upptäcker eller drabbas av ett elfel uppmanas av Elsäkerhetsverket att göra en anmälan så att myndigheten får kännedom om saken. Informationen är viktig i arbetet att trygga elområden i landet.

En anmälan till Elsäkerhetsverket leder inte till några rättsliga åtgärder.

Läs också Fyrabarnsmamman Sarah tar från matkontot efter hyreshöjning: "Säger nej till glass till barnen" Victorias hem hyrdes ut innan hon flyttat ut – får 20 000 i kränkningsersättning: "Det är ingenting!" De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.