Bostadssökande trötta på dålig information
– Du har ingen aning om vad det är för lägenhet du söker och det är verkligen nonchalant mot oss som letar bostad, säger Sara Persson, som det senaste halvåret sökt ungefär fem lägenheter i veckan via Boplats men ännu inte fått något napp.
– Om det bara står att lägenheten har kök säger det absolut ingenting. Det är massor av fler saker jag behöver veta om både lägenheten, huset och området. Men de är väl så säkra på att få uthyrt ändå att de inte bryr sig.
Under några veckor i augusti har Hem & Hyra granskat samtliga lägenhetsannonser på Boplats och kunnat konstatera att informationen i många fall är minst sagt bristfällig. Kommunala Familjebostäder är ett av de bolag som hamnar i bottenligan. Utöver grundfakta som adress, hyra, lägenhetsstorlek och tillträdesdag är ofta den enda övriga upplysningen att
lägenheten har just kök.
Det finns även fastighetsägare som inte lägger ut någon beskrivning överhuvudtaget och där det ofta inte heller framgår vem som är hyresvärd.
Å andra sidan finns det hyresvärdar som verkligen lägger sig vinn om att ge de bostadssökande fullgod information. Ett exempel är privata Ivar Kjellberg som under perioden haft tre lägenheter utannonserade. I samtliga fall med omfattande beskrivningar av både lägenhet och område och med bifogade bilder och planlösning.
– Det här är kanonbra, det är precis den här informationen man behöver för att kunna göra ett aktivt val och söka eller inte söka lägenheten, säger Sara.
– Enligt Boplats är det bara fyra av tio som får komma på visning som sedan tackar ja. Jag är säker på att om informationen var bättre så att folk visste vad de egentligen sökte skulle betydligt fler tacka ja eller helt enkelt strunta i att söka om lägenheten inte verkar passa. Det skulle spara tid åt alla.
Maria Meyer-Martins är vd för Boplats och hon håller med om att många lägenhetsannonser är alldeles för summariska.
– Men det är upp till varje bolag att välja hur man vill marknadsföra sig, säger hon.
– Vi för en ständig dialog där vi ber om mer utförliga annonser och uppmanar att ta med bild och planlösning. Om inte annat skulle det kunna bidra till att minska antalet nejsvar.
Peter Lundstedt är marknadschef och tillförordnad vd på kommunala Familjebostäder och han håller med om att informationen behöver bli bättre.
– Det här är identifierat som ett område i vår affärsplan. Under hösten kommer alla lägenheter att ha en ritning och vi arbetar vidare med kompletterande information och bilder.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.