Annons

Dåligt underhåll till Hyresnämnden

Sandviken ​En hyresgäst hos K/S Sweden Real Estate Portfolio i Österfärnebo vill ha drygt 7 000 kronor i ersättning för att hon under sex månader tvingades byta handdukar flera gånger per dygn under en läckande kran och ett läckande handfat i sitt badrum.

​Men det är inte bara läckande kranar och tvättställ som orsakat problem i kvinnans lägenhet. Redan för fem år sedan tog hon kontakt med Hyresgästföreningen för att få hjälp att kräva att den dåvarande hyresvärden åtgärdade hennes fönster som var så ruttna att hon varken vågade tvätta eller öppna dem.

När hon fick problem i badrummet i februari i år sökte hon återigen hjälp av Hyresgästföreningen och då visade det sig att inte heller den nye hyresvärden hade åtgärdat fönstren.

Annons
Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

I början av hösten var badrummet till slut ordnat men fönstren och väggarna är i så dåligt skick att det är till men i kvinnans boende skriver Hyresgästföreningens jurist till Hyresnämnden i Sundsvall.

I anmälan vill kvinnan att hon ersätts med drygt 7 000 kronor för omaket med vattenläckan och att hennes nuvarande värd K/S Sweden Real Estate Portfolio åläggs av Hyresnämnden att snarast åtgärda fönstren och väggen.

Annons
Läs också Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Hyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas 175 hushåll i centrum för mångårig hyresstrid: "En klassisk delseger"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.