Annons

Dåligt underhåll till Hyresnämnden

Sandviken ​En hyresgäst hos K/S Sweden Real Estate Portfolio i Österfärnebo vill ha drygt 7 000 kronor i ersättning för att hon under sex månader tvingades byta handdukar flera gånger per dygn under en läckande kran och ett läckande handfat i sitt badrum.

​Men det är inte bara läckande kranar och tvättställ som orsakat problem i kvinnans lägenhet. Redan för fem år sedan tog hon kontakt med Hyresgästföreningen för att få hjälp att kräva att den dåvarande hyresvärden åtgärdade hennes fönster som var så ruttna att hon varken vågade tvätta eller öppna dem.

När hon fick problem i badrummet i februari i år sökte hon återigen hjälp av Hyresgästföreningen och då visade det sig att inte heller den nye hyresvärden hade åtgärdat fönstren.

Annons
ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

I början av hösten var badrummet till slut ordnat men fönstren och väggarna är i så dåligt skick att det är till men i kvinnans boende skriver Hyresgästföreningens jurist till Hyresnämnden i Sundsvall.

I anmälan vill kvinnan att hon ersätts med drygt 7 000 kronor för omaket med vattenläckan och att hennes nuvarande värd K/S Sweden Real Estate Portfolio åläggs av Hyresnämnden att snarast åtgärda fönstren och väggen.

Annons
Läs också Dömd för upplopp vräks efter svartuthyrning - ville ha kvar bostaden för snabbare frigivning Så blev anonyma vittnesuppgifter avgörande när hyresgäst vräks: ”Problematiskt” Belamrade sin lägenhet med saker i flera år – därför får hon ändå bo kvar Hundar skällde konstant – men slarvet med hyran gjorde att pappa och tre barn vräks Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.