Annons

De blir sjuka i sin lägenhet

Trelleborg Ständiga förkylningar, feber och nästäppa. Paret Hansmar misstänker att möglet i lägenheten gör dem sjuka. Men deras klagomål till Trelleborgshem registrerades aldrig.
Foto: Andreas Brunner
Vill flytta. Sarah och Paul Hansmar står i kö till andra lägenheter inom Trelleborgshem. ”Drömmen hade varit en lägenhet i centrum i stället. Vi vill bort från Malörten”, säger Sarah och får medhåll av Paul.

Hemma hos Paul och Sarah Hansmar snurrar takfläkten för fullt. Det är instängt i den lilla lägenheten i bostadsområdet Malörten. I badrummet bubblar tapeten och mögel växer under badkaret, något paret anmält upprepade gånger sedan i höstas.

– Jag kunde ringa 5-6 gånger till samma människa, åka ner till kontoret för att prata med någon. Ändå säger de att de inte fått någon anmälan av oss. Det har varit ett heltidsjobb att få Trelleborgshem att lyssna, säger Paul.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Under tiden har han och Sarah märkt hur de blivit allt sjukare av den dåliga inomhusmiljön. Sarah flyttade in i oktober förra året.

– Jag märkte att jag blev sämre och sämre när jag flyttade in här. Jag brukar aldrig vara sjuk men nu är jag sjuk nästan jämt, täppt i näsan, ofta feber. Och så har jag fått utslag, suckar Sara.

Hon väntar sitt första barn i januari och hoppas att boendesituationen ska ha löst sig till dess. Helst skulle hon vilja flytta till en annan lägenhet.

Annons
Läs ocksåHos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”Väggarna på Rebecka Stenmarks balkong bär tydliga spår av vatten som rinner längs de målade sidorna när det regnar.

– Det är inte så barnvänligt här, konstaterar hon.

Först i början av sommaren reagerade Trelleborgshem. Och gav beskedet att paret fick vänta till efter sommaren och semestrarna med att få något åtgärdat i lägenheten.

Paul tycker att Trelleborgshem borde kompensera dem för att de tvingats leva så länge med möglet.

Läs ocksåAnsedda kulturstiftelsen svarar på kritiken: ”Hyresgästerna gör inget annat än att bråka med mig”

– Det har tagit hårt på oss. Vi mår inte bra, vare sig fysiskt eller psykiskt av detta. Jag betalar hyra för att det ska gå att bo här, säger Paul.

 På Trelleborgshem har man ingen förklaring till varför det dröjt innan man uppmärksammat felanmälningarna.

Annons

– Jag kan inte svara exakt på hur det gått till. Som jag förstår måste det vara någon miss i kommunikationen, säger Håkan Drakarve, fastighetschef på Trelleborgshem.

Men han menar samtidigt att en stor del av ansvaret till fördröjningen ligger på de boende själva.

– Vi gör det bästa vi kan för alla våra hyresgäster. Vi hade kunnat hinna med detta innan sommarsemestrarna men vi fick inte tag på hyresgästen, han svarade inte i telefon.

Läs också Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.