Det regnade in i sovrummet – hyresgäst får nära 90 000 kronor i ersättning

Enköping En man som under fyra års tid haft en vattenläcka i sovrumstaket får drygt 86 000 kronor i ersättning av hyresvärden Enköpings hyresbostäder, EHB.
Foto: Monika Steczkó/Pixabay
En hyresgäst hos EHB har fått ersättning på nära 90 000 kronor för en vattenläcka i sovrummet.

Varje gång det regnade droppade det in vatten genom taket hos Enköpingsbon. Han försökte flytta sängen men lyckades ändå inte undvika läckan. I stället slutade han använda sovrummet helt.

Flera gånger vände mannen sig till den kommunala hyresvärden Enköpings hyresbostäder, EHB för att få hjälp. Hyresvärden försökte upprepade gånger åtgärda takläckan, men den kom alltid tillbaka.

Läs ocksåHyresgäst orsakade storbrand i kök vid matlagning – krävdes på nästan en miljon kronorBrand, vattenskador och skadegörelse har lett till några av de högsta kraven från kommunala hyresvärdar i Stockholms stad de senaste tre åren.

Till slut tröttnade hyresgästen och lämnade in en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden i Västerås. Ett beslut om åtgärdsföreläggande skulle tvinga hyresvärden att åtgärda felet.

I ersättning för de fyra åren av takdropp krävde mannen en retroaktiv hyresnedsättning på 126 000 kronor, samt en nedsättning av månadshyran med 30 procent så länge felet inte är åtgärdat. Det motsvarar cirka 3 600 kronor i månaden.

Hyresnämnden lyckades få till en förlikning mellan parterna. EHB betalar 86 000 kronor i ersättning till hyresgästen. Bostadsbolaget måste även senast den sista mars åtgärda fuktfläckar i sovrumstaket på ett fackmannamässigt sätt.

Läs ocksåVärden kräver dödssjuka Lena på 116 000 kronor: ”Blir min sista strid”

Enköpings hyresbostäder uppger att vattenläckan är åtgärdad sedan december i fjol.

Enligt Irene Starborg, förvaltningschef på Enköpings hyresbostäder, är det bara den aktuella lägenheten i det nybyggda bostadsområdet som det regnar in i. Hon skriver i ett mejl till Hem & Hyra att detta har varit ett långvarigt problem som uppstått när det regnat mycket och blåst hårt.

– Vår entreprenör PEAB har utfört flera utredningar och åtgärder för att förhindra läckage i den aktuella lägenheten men tyvärr utan ett varaktigt resultat.

Läs ocksåHyresvärd polisanmäls för olaga hot av anställd på HyresgästföreningenEn tvådelad bild som visar en ung man med allvarlig min och mörka kläder som står på en gata med människor i bakgrunden samt ett vitt tvåvåningshus.

Varför har det tagit så lång tid att åtgärda läckan?

– Eftersom det kan gå långa perioder utan att det läcker in så har det varit svårt att utvärdera om senaste åtgärd fungerat eller inte, skriver Irene Starborg i mejlet.

 

 

Läs också Krokodil lämnades ensam i lägenhet – i tre månader Fick inte överta mammans hyreskontrakt: "Inte rimligt att bo i en tvåa med sitt vuxna barn och en till vuxen"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.