Fler hyresgäster sökte hjälp i norra Skåne och södra Halland
Medlemsärendena hos Hyresgästföreningens juridiska enhet i Region norra Skåne ökade med 15 procent under 2017.
– De senaste åren har antalet ärenden inte varit över 2 000 stycken. På det sättet kan man säga att det har skett en markant ökning, säger Lillemor Nordhöj, chef över den juridiska enheten vid Hyresgästföreningen Region norra Skåne.
Lillemor Nordhöj kopplar ihop ökningen av antalet ärenden med den rådande bostadsbristen.
– Bristen på hyresrätter gör att hyresgästerna inte lika lätt kan byta bostad om de är missnöjda med sitt boende, säger hon.
Det är framför allt ärenden som rör brister i lägenheten eller de allmänna utrymmena som har ökat under 2017. Det är även dessa ärenden som är den vanligaste anledningen till att hyresgäster söker hjälp i regionen.
Trots ökningen är det relativt få ärenden som går vidare till hyresnämnden.
– Kraven har ökat men genom förhandlingar med värden klarar vi av att lösa de flesta åtgärdsförelägganden innan de går vidare till hyresnämnden, säger Lillemor Nordhöj och berättar att det framför allt är skadeståndskrav och uppsägningar som drivs vidare i tingsrätt och hyresnämnd.
Brister i lägenheten
Brister i allmänna utrymmen
Hyran
Störningar
Skadeståndskrav
2017: 2 072 stycken
2016: 1 804 stycken
2015: 1 500 stycken
2014: 1 660 stycken