Förvaltarna av Herrgården ber om ursäkt
När Uppdrag granskning avslöjade missförhållandena i området Herrgården försvarade Newsec hårdnackat sin förvaltning av området. Kackerlackor, mögel och fuktskador till trots, Newsec hävdade att hyresgästerna var nöjda.
Men nu har Newsec ändrat sig. I ett pressmeddelande skriver de att tillståndet i lägenheterna på Herrgården ”är helt oacceptabelt och långt under den standard och kvalitet som ska råda i de fastighetsbestånd vi förvaltar”.
Newsec ber också hyresgästerna på Herrgården om ursäkt: ”Vi ber ärligt och uppriktigt de drabbade om ursäkt för dessa missförhållanden och kommer att göra allt som står i vår makt för att våra hyresgäster ska trivas och må bra i sina hem.”
Lars Persson är förhandlare på Hyresgästföreningen och arbetar bland annat med just Herrgården. Han är tveksam till Newsecs vändning.
– Jag tror det när jag ser det. Det är märkligt att de upptäcker det först nu när det hamnat i tv. De har förvaltat det här området i fyra år.
Vad krävs för att komma tillrätta med problemen på Herrgården?
– En aktiv förvaltning som även har ett socialt engagemang. Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet. Och så behövs det ett par hundra miljoner, säger Lars Persson.
Hem & Hyra har förgäves försökt nå Newsec för en kommentar.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.