Annons

Förväntan och oro när Akelius tar över Åbergs fastigheter

Malmö Akelius köp väcker både förväntan och oro hos hyresgästerna i bostadsområdena Almgården och Kronprinsen.

På onsdagen blev det känt att Akelius tar över Åbergs fastighetsbestånd i Malmö. Jan Ericson, ordförande i den lokala hyresgästföreningen på Kronprinsen, hoppas på en seriös fastighetsägare. Han vill se en rejäl upprustning av av den 50 år gamla fastigheten. Fasaden är sliten och mosaiken håller på att trilla ner i bitar. Fönstren skulle behöva bytas. Och garaget drabbas av återkommande översvämningar. Men samtidigt som försäljningen väckt ett hopp om ett lyft är det många som är oroliga, berättar han. 

– Vi har haft samma hyresvärd här sedan kvarteret byggdes på 60-talet, det är klart att det är en viss trygghet. Folk i kvarteret oroar sig mest för hyrorna. Vad kommer att hända med dem nu?

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Monica Nilsson är ordförande i den lokala hyresgästföreningen i bostadsområdet Almgården.Hon är kritisk till att informationen till de boende om försäljningen varit så dålig.

– Vi har inte fått någon information alls från Åbergs. Vi har bara sett det som stått i tidningen, det tycker jag är dåligt, säger hon.

– Det är många frågor som hänger i luften. Det har gått rykten om att Akelius passar på att helrenovera och höja hyran när någon flyttar och lägenheten står tom. Det tror jag är fel väg. Almgården är attraktivt just för att vi har så låga hyror.

Läs ocksåJohnny ville rädda sin bror från hemlöshet – blev uppsagd tre gånger: "Känns som en häxjakt"

Hon hopppas att ägarbytet inte ska innebära några större förändringar för de nästan 1 000 hushållen på Almgården.

– Vi har haft regelbundna bosamrådsmöten med Åbergs, vi hoppas kunna ha ett gott samarbete även med Akelius.

Annons

Förvärvet med drygt 2 000 lägenheter är det största Akelius gjort i Malmö sedan man 2011 tog över bostadsdelen i kvarteret Caroli i centrala Malmö. För de boende på Caroli innebar bytet av hyresvärd till Akelius återkommande problem med buller och störningar i samband med renoveringar. Hyresgästföreningens har löpande fått diskutera ersättning till störda hyresgäster. När en hyresgäst flyttar från fastigheten väljer Akelius nämligen alltid att renovera den tomma lägenheten till nybyggnadsstandard enligt en modell de kallar First Class. Det medför förutom höjd hyra i den renoverade lägenheten även en rad problem för grannarna.

Läs ocksåGrannen slet av Monas slöja när hon konfronterade rasism mot barn: ”Jag är fortfarande rädd”Slet slöja av granne - vräks

– När man renoverar hela tiden innebär det ständigt buller. Även om det sker dagtid stör det väldigt mycket. I ett hus som är byggt av betong fortplantar sig ljudet i hela fastigheten så det är inte bara de närmaste grannarna som störs, säger Sten Svensson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Är Akelius en bra hyresvärd?

– Det stora problemet för hyresgästerna på till exempel Caroli är buller, avstängda hissar och avstängt vatten och det är kopplat till de ständiga renoveringarna. Men det är klart – vad lägger man i ”bra”? Det är ingen tvekan om att det är bra standard i lägenheterna men det är klart att man hade nog gärna sett att de hade en bättre dialog med hyresgästerna och informerade bättre, säger Sten Svensson.

Enligt honom är Akelius första prioritet att renovera tomma lägenheter. Gårdar och trapphus kommer i andra hand.

Tommy Holmgren är hyresgäst hos Akelius på Caroli och han tror att hyresgästerna på Kronprinsen och Almgården kommer att bli nöjda med sin nya hyresvärd.

– Akelius gör faktiskt något till skillnad från många andra hyresvärdar. Jag har i stort sett bara bra saker att säga om dem. Och de renoverar bara lägenheter efterhand som hyresgäster flyttar ut, de puttar inte ut befintliga hyresgäster, säger Tommy Holmgren.

Annons

Han bor sedan många år i en etta på Caroli. Hyran är på 4 800 kronor. Grannen bor i en likadan lägenhet som är renoverad och då har hyran gått upp till 6 300 kronor.

– Det blir rätt stor skillnad i hyran när de väl har renoverat, säger Tommy Holmgren.

Han berättar också att det har varit en del problem just med störningar kring renoveringar men att det blivit bättre med tiden, åtminstone när det gäller informationen från hyresvärden. Numera finns det anslag i trapphusen med information om vilka lägenheter som ska renoveras.

– Det har varit värst för de som jobbar hemifrån eftersom man inte ens har kunnat prata i telefon när de borrar. Det har varit ett bekymmer, men en hel del har också fått kompensation från hyresvärden, säger Tommy Holmgren.

 

Läs också Nu slipper Maksym och Valentyna bo i chefens barack: ”Mycket bättre att ha ett eget boende” Safija ställer upp för barnen med kramar och djur Här är det dyrast att bli vräkt – stora skillnader i Kronofogdens flyttnota: "Orimligt!"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.