Fri månadshyra efter byggstök

Göteborg Poseidons fasadarbeten i Linnéstaden har dragit ut på tiden. ”Det har varit mycket störningar”, säger hyresgästen Katarina Andersson. Nu slipper de boende septemberhyran.
Foto: Karolina Vikingsson
Katarina Andersson säger att hantverkarna försökt underlätta så mycket som möjligt. Men med ställningar, byggplast och ständig aktivitet har störningarna ändå blivit omfattande. Dottern Saga och hennes kompis gillar gården trots byggstöket.

Fasadrenovering pågår i kvarteret mot Landsvägsgatan, Frigångsgatan och Linnégatan. Arbetet drog igång i slutet av förra året, och enligt Poseidons plan skulle jobbet vara klart före sommaren. Men så blev det inte.

Läs ocksåRabatter skapar oro inför framtida hyror: ”Känner att vi måste flytta”

– Hade man varit duktigare på att göra ett förarbete med struktur hade det säkert inte blivit så här. Nu har det hela tiden upptäckts nya saker som behöver åtgärdas, säger Katarina Andersson.

Hon bor i en lägenhet som i princip varit omgärdad av byggställningar sedan i november. När ställningarna på gårdssidan började sättas upp i våras fick hyresgästerna där information samma dag.

– Det har varit väldigt kort framförhållning, så det har bara varit att gilla läget för oss, säger Katarina Andersson.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

På Poseidon är man medvetna om att det utdragna renoveringsarbetet påverkat många boende negativt.

– Ställningarna har åkt upp och ner och upp igen. Det är inte roligt att ha det så under lång tid och dessutom störas av bilningsarbeten och annat. Det har vi full förståelse för, säger Göran Leander, kommunikationschef på Poseidon.

Katarina Andersson har just fått byggplasten utanför köksfönstret borttagen. Men även om det dunkla ljuset inomhus varit trist är det ändå ljudet från bygget som stör henne mest.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

– Jag har varit mycket hemma på dagtid så ljudet har påverkat mig väldigt mycket. Till och med de på andra sidan gatan har blivit störda. De har undrat hur vi som bor här i huset står ut, säger Katarina Andersson.

Flera hyresgäster har hört av sig till Poseidon och framfört klagomål och i början av sommaren beslutade bolaget att de boende skulle kompenseras.

– Om det rör sig om sedvanlig renovering behöver vi inte kompensera. Det normala är att vi inte gör det. Men ibland blir det inte normalt, som i det här fallet, säger Göran Leander.

Hyresgästerna kommer nu att få en fri månadshyra vilket motsvarar en hyresrabatt på cirka tio procent om man räknar över hela byggtiden.

För Katarina Andersson är det positivt att det kommer att utgå en kompensation. Men när hon får frågan om hon tycker att den är tillräcklig dröjer hon på svaret.

– Vi trivs med Poseidon och det är klart att det är bra att de kompenserar. Men tänker jag tillbaka på hur det faktiskt drabbat oss tycker jag att en månadshyra är ganska lite, säger hon.

LÄS MER:

Juristen: ”Fler borde begära ersättning vid störningar”.

Läs också Egna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp” Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.