Annons

”Gräset blev lite väl högt”

Mjölby Bostadsbolagets vd Torbjörn Olsson menar att misstag begicks när den nya organisationen trädde i kraft. Men han är övertygad om att åtgärderna ändå gynnar hyresgästerna.

Felanmälningar föll mellan stolarna och arbetssättet var i vissa fall onödigt omständligt och tidskrävande, vilket slösade med bolagets resurser. Så beskriver Torbjörn Olsson bakgrunden till varför man genomförde en organisationsförändring tidigare i år.

– Vi ville förbättra planering och samarbete i områdena, säger han.

Läs ocksåDe har hela kvarteret inomhus - Inger träffar grannarna på Härliga grändPå Härliga gränd finns inte bara Inger Svenssons lägenhet utan även bastu och jacuzzi som hyresgästerna får använda.

Fyra förvaltningsområden i Mjölby tätort slogs ihop till två.

– Förut var det områdescheferna som skulle göra alla beställningar. Nu gör fastighetsvärdarna ute i områdena det själva. Det borde gå fortare att få saker fixade nu än tidigare.

Varför upplever i så fall inte hyresgästerna att det är så?

Läs ocksåRadhusens dåliga brandskydd fixas inte - Hyresgästen Ida: "Det är katastrof"

– Jag tror att det att vi införde central felanmälan har en del med det hela att göra. Fastighetsskötarna hade besökstid en timme om dagen men när det uppstod fel på andra tider ringde man hit till kontoret. Så vi köpte ett datasystem där vi registrerar fel och då skapas en arbetsorder. På så sätt tappar vi inte bort några felanmälningar, vilket vi upplevde hände tidigare, säger Torbjörn Olsson.

Han betonar att ingen personal har sagts upp.

Annons

– Däremot var det en fastighetsskötare som gick i pension i våras och den personen har vi inte ersatt.

Läs ocksåIngelas jobb: se till att färre förlorar sina hemEn kvinna med ljust hår står utomhus. I bakgrunden syns hyreshus.

Han medger att det varit en del inkörningsproblem.

– På ett sätt var det olyckligt att organisationsförändringen skedde 1 juni. Semestrarna var planerade sedan tidigare vilket ledde till att vi tappade lite när det gäller utemiljön. Gräset blev lite väl högt. Men tar tid att ändra arbetssätt.

När det gäller klagomålen på inomhustemperaturen så bekräftar Torbjörn Olsson att bolaget känner till att det finns ett missnöje. Hyresvärden genomförde tidigare i år en hyresgästenkät. Medan exempelvis 85 procent av de svarande uppgav sig vara nöjda med bolagets service så var motsvarande siffra när det gäller värmen 57 procent.

– Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra system, men det är stora områden och inte helt enkelt, säger Torbjörn Olsson.

Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen har en överenskommelse om att det ska vara 20-21 grader varmt inomhus.

Annons

– Har man bara 17-18 grader så är något fel och då ska man ringa och felanmäla det.

Han tycker att namnlistorna är ett bra initiativ.

– Egentligen tycker jag att det är jättekul när hyresgäster engagerar sig. Men de skulle ha kommit hit i stället. Det är ju vi som är ansvariga, säger Torbjörn Olsson.

Styrelseordförande Jörgen Oskarsson (S) säger att han gärna träffar hyresgästerna så fort det går att hitta en lucka i kalendern. I övrigt vill han inte kommentera brevet och namnlistorna då han ännu inte tagit del av materialet.

Läs också Gratisplatser försvinner - nu tvingas Dunio betala för parkeringen Batteridrivet luciatåg fixade julstämning i Mjölbys bostadsområden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.