Hallå där Grace Alkhoury…
Vad ska ni göra?
– Det här är en ny tjänst så den kommer delvis att utformas under tiden vi jobbar. Men vi ska framför allt informera hyresgäster och göra dem medvetna om sina skyldigheter och rättigheter. Allt från vad besittningsskydd innebär till hur sopsorteringen fungerar.
Men vi ska inte bara informera, vi ska lyssna också. Det viktiga är att möta hyresgästerna, att träffa dem öga mot öga. Ett papper i brevlådan vet vi att många bara slänger.
Varför behövs det bocoacher på just Norrby och Hässleholmen?
– Det här är områden som har ett dåligt rykte i dag. Även om det finns mycket som är bra finns det mycket som inte fungerar. Det vet de som bor här. Det är de som drabbas. Vi vill vända trenden. I de här områdena finns också många nyanlända. De får mycket information från olika myndigheter när de kommer, men ingen information om hur det funkar att bo i en hyreslägenhet i Sverige.
Hur ska ni göra för att nå dem som inte kan svenska än?
– En viktig del av vårt arbete är att vi ska kartlägga vilka språk som talas på Hässleholmen och Norrby. Det ska ligga till grund för vilka språk AB Bostäder kommer att välja att informera på framöver. Jag pratar själv svenska, engelska, arabiska och franska. Min kollega pratar andra språk. Sedan har vi två miljövärdar på varje område som också pratar flera språk och hjälper oss om vi behöver.
Varför tror du att just du blev utvald att få vara bocoach?
– Jag är en social, glad och positiv person. Jag tycker om att vara bland folk.
Hur ser du på att du är ung och kvinna, på det här jobbet?
– Jag har tidigare jobbat på folkhögskolan i Fristad. Där var det många som var skeptiska till mig och som undrade vad jag hade att lära dem. Men jag var ödmjuk och sa att när det gäller livet och livsvisdom, då kan ni mycket mer. Men när det kommer till svenska språket och det svenska samhället, då kan jag mer, för jag har bott här mycket längre.
Vad kommer bli den största utmaningen?
– Att ändra folks beteende. Det går inte fort. Vi ska jobba allt vad vi kan i ett år, men sedan är det upp till bolaget att bestämma om det blir permanent.
Har ni något mål på hur många hyresgäster ni ska hinna träffa det här året?
– Ja, alla.