Här får hyresgästerna dela påöver sju miljoner kronor
Det började med att en nyinflyttad hyresgäst i kvarteret Kryssdäcket vid Masthuggstorget i Göteborg reagerade på sin nya hyresavi: den maskinprintade summan för bränsletillägg hade korrigerats för hand.
Hyresgästen kontaktade Hyresgästföreningen, som i sin tur upptäckte att hyran inte stämde överens med den nivå man förhandlat fram med hyresvärden, HSB.
Efter många turer står det nu klart att ett fel uppstått i HSB:s aviseringssystem för tio år sedan. De 119 hushållen i kvarteret vid Masthuggstorget har sedan dess betalat dubbelt för uppvärmning, utan att någon upptäckt det.
– Exakt hur felet uppstod vet vi inte. Det är den mänskliga faktorn som spelat in, säger Britt-Inger Wallin, chef på HSB Hyresfastigheter.
Hittills har HSB nu betalat ut 7,2 miljoner kronor till de drabbade hyresgästerna, fördelat på boendetid och lägenhetsstorlek – som mest ungefär 150 000 kronor till ett hushåll. Och mer kan det bli, om folk som flyttat ut hör av sig med önskemål om kompensation.
Rent juridiskt har nämligen en utflyttad hyresgäst rätt att kräva pengar tillbaka av en tidigare värd i upp till två år efter flytten. HSB har även öppnat för möjligheten att eventuellt kompensera dem som flyttat från Kryssdäcket tidigare än så.
– Vi tar självklart emot dem som hör av sig. Sedan kommer vi att hantera varje ärende för sig, säger Britt-Inger Wallin.
Hyresgästföreningens förhandlare Carl-Johan Bergström är mycket tillfreds över den gigantiska återbetalning som nu kommit hyresgästerna till del.
– Det är roligt, och lite overkligt. HSB har gjort helt rätt för sig. En annan fastighetsägare hade vi kanske fått processa med – och säkert fått rätt mot, men med mer besvär, säger han.
HSB uppger att man kontrollerat sina övriga fastigheter i Göteborg, och att samma misstag inte ska ha skett någon annanstans.
Sedan felet uppdagades har HSB inlett förhandlingar med Hyresgästföreningen om en ny bruksvärdering av de aktuella lägenheterna. Resultatet kan bli att hyrorna höjs.