HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hässelby Hem handplockar sina hyresgäster

Hässelby Hässelby Hem går inte efter kötid utan väljer hyresgäster från sin egna interna intressebank. Hyresgästen Aydin Onguner tycker att personer med utländsk bakgrund diskrimineras. Bostadsbolaget menar att systemet främjar mångfalden.
Foto: Linda Dahlin
Aydin Onguner har bott i Hässelby Strand i drygt 20 år och känner de flesta hyresgästerna i området efter sina år som aktiv i Hyresgästföreningen. Han upplever att hyresvärden Hässelby Hem diskriminerar personer med utländsk bakgrund när de väljer nya hyresgäster.

Aydin Onguner har bott på samma adress i Hässelby strand i drygt 20 år. Först i Svenska Bostäders hus, som sedan togs över av Hässelby Hem 2008. Han har varit aktiv i Hyresgästföreningen under många år och känner de flesta av hyresgästerna i området.

Genom åren har han varit med och drivit boendefrågor för hyresgästernas räkning. Senaste åren har han fått höra en hel del berättelser från hyresgäster som blivit nekade att byta lägenhet, eller få förstahandskontrakt, trots att de uppfyller de kravs som ställs. Hem & Hyra har pratat med några av dem, men ingen vill uttala sig i rädsla för hyresvärden.

Läs ocksåHyresvärd nekade Azad lägenhet – ville bara ha svenskar

– Många känner sig diskriminerade, säger Aydin Onguner.

Aydin Onguner upplever att Hässelby Hem försöker att ”försvenska” området, genom att prioritera personer med svensk bakgrund när en lägenhet blir ledig.

– Det finns ett tydligt mönster som man ser, att nya kontrakt ofta går till vita svenskar. När områdeschefen ville införa krav på svenska medborgare i somras, så fick vi bevis på papper, säger han.

Läs ocksåHässelby Hem nobbar utländska medborgare

Hem & Hyra har tidigare avslöjat att Hässelby Hems områdeschef Lars Wisén ville införa krav på svenskt medborgarskap för nya hyresgäster i somras. Ett krav som togs bort efter ett par veckor.

En som drabbades var Azad, som blev nekad lägenhet två gånger trots att han stod först på tur i Bostadsförmedlingens kö. Det enda han saknade var svenskt medborgarskap.

– Jag misstänkte att det handlade om diskriminering. Det kändes mycket svårt och jag kände mig mycket ledsen, säger han.

Läs ocksåOmtumlande bråk i Hässelby
Hässelby Hem har lägenheter i bland annat Hässelby strand.

Richard Jeppsson, kommunikationschef på Soya Group som äger Hässelby Hem, känner inte igen sig i beskrivningarna om diskriminering som Aydin Onguner och de andra hyresgästerna vittnar om.

– Hässelby Hem följer de lagar och regler som gäller. Om sökande eller hyresgäster upplever diskriminering ska de anmäla det så att det utreds, säger Richard Jeppsson.

Hässelby Hem ställer specifika krav på sina hyresgäster och väljer i första hand hyresgäster från sin egen interna intressebank. De har inte något strikt kösystem och ger inte förtur till någon, enligt bolagets hemsida.

”För att skapa långsiktig balans i våra bostadsområden väljer vi våra blivande hyresgäster från vår intressebank. Som hyresgäst måste du uppfylla vissa fastställda urvalskriterier. Dessa urvalskriterier grundar sig på erfarenhet och vår vision om ett långsiktigt och tryggt boende för alla”, står det på hemsidan under uthyrningskrav. Där finns även urvalskriterierna listade.

Richard Jeppsson säger att de vill uppnå en blandad sammansättning av hyresgäster genom urvalskriterierna.

– Vi tycker generellt att en heterogen sammansättning av hyresgäster är bra. Många aktörer i samhället, från forskare och politiker till intresseorganisationer och myndigheter, är av den uppfattningen. Så bidrar vi till mångfald. Det finns inga definierade tal eller andelar, utan är mer att ses som en ambition. För Hässelby Hem är det beslut som sker från fall till fall utifrån de kriterier vi har, säger han.

Hässelby Hem äger och förvaltar drygt 2 400 lägenheter i Hässelby Strand, Hässelby Gård och Hässelby.
När det gäller Lars Wiséns tillfälliga krav på svenskt medborgarskap säger Richard Jeppsson att det var en olycklig formulering som började cirkulera i somras.

– Det var ett misstag och den personen uttryckte sig på ett sätt som inte är sanktionerat i Hässelby Hems kriterier. Detta har vi framfört till Bostadsförmedlingen, säger Richard Jeppsson.

Hässelby Hem avslutade sitt samarbete med Bostadsförmedlingen i somras, efter att Bostadsförmedlingen sa nej till att införa krav på svenskt medborgarskap. Sedan senhösten är samarbetet igång igen, och bostadsbolaget har åter igen lämnat in några av sina lediga lägenheter till Bostadsförmedlingen.

Hem & Hyra har erbjudit Lars Wisén att svara på våra frågor men han hänvisar till kommunikationschef Richard Jeppssons svar.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.