HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Omtumlande bråk i Hässelby

Hässelby Nyrenoverat och fint – men funkar som de ska, det tycker hyresgäster att tvättstugorna på Malteholmsvägen inte alls gör.
Foto: Roger Rosenlund
Dålig torkning. Aydin Onunger visar nya tvättstugan. Fin – men inte bra, enligt honom och andra hyresgäster.

Det finns inte mycket som kan skapa så mycket rabalder som en dålig tvättstuga. Och det är precis vad som hänt på Maltesholmsvägen. Värden Hässelbyhem har totalrenoverat och installerat mängder av nya maskiner. Det är bara det att hyresgästerna inte tycker att de fungerar som de ska. Och det har nu blivit en segsliten följetong som bland annat resulterat i att båda parter gjorde egna undersökningar hur det egentligen ligger till med kapaciteten. Klagomål saknas inte. När lokala hyresgästföreningen gick ut och samlade namnunderskrifter fick de ett material som omfattade 271 namnteckningar.

Det resulterade i viss intrimning av bland annat torkskåpen. Servicetekniker kunde först inte hitta något fel. Det slutade med att själva fabriken kontaktades och först då konstaterades det att det fanns installationsfel i fem av sju torkskåp.

Läs ocksåLagade mat i tvättstugan

Men byte av torktumlare blir det inte. Och det är dem som irritationen gäller. Tvättmaskinernas kapacitet är 7 kg. Torktumlarnas kapacitet är 7,5 kg. Detta gör, enligt hyresgästernas tester, det mer eller mindre omöjligt att få två maskiner torra inom bokningstiden. En körning med 4,7 kilo badhanddukar, strumpor och sänglinnen vägde efter tvätt sju kilo. Och när det tumlats i en timme och 25 minuter fanns fortfarande tre hekto fukt för mycket kvar i kläderna. Trots att tvätten torkats 25 minuter extra.

Men Hässelbyhem är av en annan åsikt. Enligt deras tester gör maskinerna sitt jobb på 58 minuter. Alltså med två minuters marginal till tidsgränsen.

Aydin Onguner på lokala hyresgästföreningen Paraden är mycket missnöjd. Inte minst för att hyran redan höjts för utrustning som inte fungerar.

Läs ocksåHär får hyresgästerna inte längre tvätta med varmvatten

– Vi måste ju få en lösning innan det dras pengar. Och det är felbyggt så det svämmar över ibland och dålig ventilation, säger han och pekar på nästa steg – hyresnämnden.

Områdeschef Lars Wisén säger att varken han eller någon annan på företaget känner till varför de nu har klagomål mot den nybyggda tvättstugan. Han säger att misstagen rättats till.

– Det finns några högljudda individer i huset som driver denna m.fl frågor och deras metoder och synpunkter ifrågasätts, skriver Lars Wisén i en mailkommentar.

Läs ocksåTvättkonflikt på Seved synas i Svea hovrätt
Läs också Detektivarbete bakom uppsagt kontrakt på Seved Var tredje hyresgäst missnöjd med städningen i tvättstugan

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.