Annons

Helsingborgshems värmesystem väck – inte klart med vattnet

Helsingborg Tekniken höll inte måttet och Helsingborgshem slopar den individuella debiteringen av värmen från och med oktober. Vad som händer med betalningen av vatten återstår att se.
Foto: Hem&Hyra/Gry Ellebjerg

Den som förbrukade mycket värme skulle betala mer och den som hade det svalare betala mindre. Tanken var god med tekniken höll inte måttet. Många hyresgäster var mycket missnöjda.

Efter förhandlingar med Hyresgästföreningen tas systemet med så kallad IMD Värme, individuell mätning och debitering, bort från och med 1 oktober.
– För hyresgästerna innebär det att man återgår till hur det fungerade innan, värmen ingår i hyran, säger Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Cirka 60 procent av Helsingborgshems lägenhetsbestånd berörs. Förändringen innebär att hyresgästerna inte längre kan begära att ha varmare än 21 grader. Enligt Helsingborgshem påbörjas omställningen nu i oktober och möjligheten att öka temperaturen över 21 grader kommer succesivt att försvinna.

Annons

Också debiteringen av vatten har vållat en del problem och förvirring. Helsingborgshem vill nu att hyresgästerna enbart ska betala för den vattenmängd som de förbrukar. På motsvarande sätt ska hyran sänkas då vattenkostnaden inte längre ingår.
– Det blir ett tydligare system när hyresgästen betalar för sin faktiska förbrukning, säger Peter Olsén.

Enligt Helsingborgshem fortsätter systemet med vattendebitering att utredas och också detta ska förhandlas med Hyresgästföreningen. Bostadsbolaget vill inte sätta någon tidsplan på när vattensystemet kan förändras. Här kan du läsa hur Helsingborgshem förklarar hur debiteringen av vatten debiteras idag.

Annons
Läs ocksåRiksbyggen slopar Helsingborgshems komfortvärmesystem
Läs också Helsingborgshem skrotar sitt värmesystem Här delar hyresgästerna på allt utom säng – toaletten fick William att tveka Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta” Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.