Annons

Höll inne hyra – hamnade hos Kronofogden

Karlshamn ​David Nilsson sade upp sin hyresrätt på grund av fuktproblem och takläckage som inte åtgärdades. Han vägrade också att betala hyran under uppsägningstiden. Nu har värden tagit Kronofogden till hjälp.
Det började med att renoveringen inte var klar när David Nilsson flyttade in i gårdshuset på Regeringsgatan i Karlshamn sommaren 2009. Efter flera månaders stök och klagomål erbjöd hyresvärden, Stefan Lindström Fastigheter AB, halverad hyra de första två månaderna.
 
Men problemen fortsatte. När vintern kom började taket läcka, och ett förvaringsutrymme angreps av fukt och mögel. Hyresvärden försökte åtgärda problemen, men utan större framgång. Saker som stått inne i förvaringsutrymmet fick kasseras, och David Nilsson upplevde att han blev illa bemött när han bad värden om hjälp med bristerna. Han kontaktade också både Hyresgästföreningen och kommunen för råd.
 
I januari i år, när stora mängder snö började smälta, ska det läckande taket ha blivit ett akut problem. David Nilsson tvingades ställa ut hinkar och bunkar för att samla upp allt vatten.
 
– Jag fick ställa klockan på varannan timme och gå upp och tömma en hel natt, säger han.
 
Därefter orkade han inte längre kämpa för sin bostad.
 
– Ibland satt jag bara i soffan och stirrade. Jag såg allt stök och alla kablar som låg i en hög, och bröt ihop och störtlipade. Jag mådde så illa psykiskt. Jag ville bara komma därifrån.
 
Han sade upp sitt kontrakt och flyttade ut 1 maj. Men hittills har han också vägrat betala hyra för uppsägningstiden, totalt 14 700 kronor, eftersom han menar att hyresvärden inte har gjort tillräckligt för att komma tillrätta med alla problem. Det har nu resulterat i ett föreläggande från Kronofogden på motsvarande belopp.
 
Hyresvärden Stefan Lindström säger att han ”hemskt gärna” hade åtgärdat vinterns läckage om man bara hade kunnat upptäcka var problemet låg i David Nilssons bostad.
 
– Vi hade flera andra fastigheter där snön kröp in och lade sig under takstolarna, säger han. Det var inget exceptionellt med just hans fastighet. Vi har varit där ett tiotal gånger sedan dess. Vi gick igenom taket och fann inget fel på fastigheten.
 
Att nu ta hjälp av Kronofogdemyndigheten är ett naturligt steg, menar Stefan Lindström.
 
– För att få in hyran måste vi gå den vägen. Jag har erbjudit rabatt på hyran, inte för det besvär som han har åsamkats utan mer för att vi skulle komma överens. Men han accepterade inte det.​

Annons
Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Värden har låst in familjens ägodelar – efter tre månader är läget akut: "Vi har ingenting och barnen fryser" 76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta” Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Kronofogden svarar inte i telefon trots fler skuldsatta – hyresgästen Ingrid blev bortkopplad Kronofogden om att många blir bortkopplade: "Beklagligt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.