Hon klagade och blev osams med värden
Konflikten mellan kvinnan och hennes hyresvärd har pågått i flera år. Det började med att hyresgästen, som bor i en ort i västra Östergötland, klagade på slitna tapeter, dålig tv-mottagning och flera andra brister i lägenheten.
Tiden gick och värden tog inte tag i problemen så som hyresgästen önskade. Tonen mellan dem blev alltmer hätsk och anklagande. Bland annat anklagade kvinnan värden för att gå in i lägenheten utan hennes tillåtelse och polisanmälde honom. Värden i sin tur menade att han inte kunde åtgärda bristerna eftersom kvinnan inte ville släppa in honom.
Hyresgästföreningen blev inkopplad och har försökt medla, utan något konkret resultat. Som en sista utväg får hyresnämnden ta ställning till om värden ska åläggas att åtgärda bristerna.
Men det är egentligen inte där problemet ligger, konstaterar Lena Andersson, en av flera ärendehandläggare som arbetat med fallet på Hyresgästföreningen.
– Det handlar inte längre så mycket om slitna tapeter utan om personkemi, säger hon.
– I vissa fall är den enda lösningen att hyresgästen flyttar. Eller att värden säljer fastigheten.
Att ständigt vara irriterad på någon annan kan förstås vara mycket påfrestande, för båda parter.
– När alla vill ha sista ordet och bestämma själva är det svårt, ibland till och med omöjligt, att hitta en lösning som är bra för alla.