Hyresgäst fick inte spola ned toalettpapper
I oktober förra året flyttade hyresgästen in i en lägenhet i Aneby. Tre dagar senare blev det problem.
– Det vällde upp bajsvatten ur duschbrunnen. Det var vidrigt, säger kvinnan som inte vill uppge sitt namn.
Värden uppmanade henne att sluta spola ned toalettpapper. Alternativt besöka en toalett i en tom grannlägenhet.
– Hyresvärden var otrevlig och anklagade mig för att gå för mycket på toaletten. Jag tvingades bo hos min vuxna son i långa perioder, då jag inte kunde bo hemma utan toalett.
Kvinnan vände sig till Hyresgästföreningen. De konstaterade att en fungerande toalett hör till den lägsta standard man har rätt till som hyresgäst. Trots Hyresgästföreningens påtryckningar stod värden fast vid att det var hyresgästens fel att det blev stopp i avloppet. Hyresgästföreningen lämnade då in ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden. Hyresnämnden kontaktade värden och efter det har värden dragit om rören. Det visade sig då att rören var feldragna. En krök på rören hade orsakat stoppet, berättar Jennifer Myrén, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
– Nu har hyresgästen en fungerande toalett. Hon har dock uppmanats av värden att inte slänga ned hårstrån i toaletten. Hyresgästen har gått med på det.
En konflikt kvarstår emellertid. Hyresgästföreningen har yrkat på ersättning för men i boendet under den tid som hyresgästen saknat fungerande toalett.
– Värden vill inte förhandla med oss om det. Därför har vi nu lämnat in en ansökan om medling till nämnden, berättar Jennifer Myrén.
Läs gärna också: Hyresgäst förbjuds spola ner toalettpapper